فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱ مهر
    • 22 September
    • ١٨ ربيع الاول

در این روزدانش آموزان و دانشجویان کشور پس ازسه ماه استراحت و فراغت به آغوش پرمهرعلم بازمی گردند و تلاش برای فراگیری علم و دانش مجددا در اماکن آموزشی آغازمی شود. آموزش و پرورش به طورمستقیم درتحول و پیشرفت سایر نهادهای اجتماعی دارای نقشی بنیادی است و یکی ازپایه های توسعه درهرکشوردرحال توسعه به شمارمی رود. کشورهای مختلف جهان امروزه با توجه به این امرمهم، روز به روزدرحال بهینه سازی نهاد و ساختارآموزش و پرورش اند و به آن به عنوان یک امر تاثیرگذاردراجتماع می نگرند. بدیهی است با چنین نگاهی می توان به ایجاد نوآوری درآموزش و پرورش وهمچنین استفاده از آخرین امکانات روزبرای بالابردن کیفیت آموزش درمدارس ودانشگاه هاهمت گمارد .

درچنین روزی درسال1960میلادی  سومالی  استقلال خود را از انگلستان  و ایتالیا اعلام کرد .  سومالی کشوری است نیمه جلگه ای در شرق آفریقای استوایی در ساحل خلیج عدن و اقیانوس هند که مساحت آن 637661کیلومتر مربع است . در شمال غرب سومالی دنباله کوههای اتیوپی واقع شده و رودهای متعددی از کشور های اتیوپی و کنیا وارد سومالی می شوند و پس از مشروب کردن اراضی آن به اقیانوس هند می ریزند . مردم این کشورمتشکل از نژاد سیاه و سفید است و زبان رسمی آنان سومالیایی و عربی است . اکثر مردم این کشور پیرو دین اسلام اند . حکومت آن جمهوری است . این کشور  در سال 1960 از فرانسه مستقل شد و در بیستم سپتامبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت سومالی موگادیشو نام دارد و از شهر های مهم آن  می توان به بربرا ، مارکا و هارگیسا اشاره کرد . همه ساله چنین روزی به عنوان روز ملی در سومالی گرامی داشته می شود

مالی کشوری است در نیمکره شمالی در غرب آفریقا و به دور از دریای آزاد. این کشور در همسایگی کشورهایی چون الجزایر ، موریتانی ، ولتای علیا ، گینه ، نیجر  و سنگال واقع شده است . پایتخت آن شهر باماکو نام دارد و  سگو ، موپتی ، سیکاسو و کیز عناوین مهمترین شهرهای آن اند . نژاد سیاه عمده ترین نژاد موجود در این کشور است . نود در صد مردم مالی ، مسلمان ، کمتر از هشت در صد بت پرست و بقیه نیز مسیحی اند . زبان رسمی این کشور فرانسوی و خط رایج آنان  لاتین است . عربی ، بامبار و مالینکه از دیگر زبانهای رایج دراین کشور است . حکومت این کشور جمهوری بوده و واحد پول آن نیز فرانک نام دارد . مالی  در چنین روزی  در سال 1960 میلادی از فرانسه مستقل شد و در همان سال نیز  به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . 

بلغارستان  کشوری است در نیمکره شرقی – شمالی، در جنوب شرقی قاره اروپا و در غرب دریای سیاه. این کشور در همسایگی کشورهایی چون رومانی، یوگوسلاوی سابق، ترکیه و یونان  واقع شده است. پایتخت آن، صوفیه نام دارد و شهرهای روسیه، بورگاس، وارنا وپلود یف عناوین مهمترین شهرهای آن اند. بیشتر مردم این کشور سفید پوست اند و دین غالب آنان مسیحیت ارتودوکس و برخی نیز مسلمان اند. زبان رسمی بلغارستان، بلغاری و خط رایج مردم آن سیریلی  است. ترکی،  یونانی و ارمنی از دیگر زبانهای رایج دراین کشور است. حکومت این کشور جمهوری بوده و واحد پول آن نیز لف نام دارد. بلغارستان در چنین روزی  در سال 1908  میلادی از فرانسه مستقل شد و در سال 1955 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .

استروهیم از نخستین کارگردانان فیلم در چنین روزی در سال 1885  میلادی به دنیا آمد . توهم بزرگ عنوان مهمترین اثر اوست .

هولمز،  آهنگساز آمریکایی  و رهبر ارکستر  در چنین روزی  در سال 1913 میلادی به دنیا آمد . نمایش ا مشب عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

یانگ فیزیکدان برجسته چینی در چنین روزی در سال 1922 میلادی متولد شد. وی اصل توازن  در فیزیک را مورد تردید قرار داد. او در سال 1957 میلادی جایزه نوبل علمی را از  آن خود کرد .

تابئی نخستین کوهنورد زن جهان است که توانست قله اورست را فتح کند. وی در چنین روزی در سال 1939 میلادی در ژاپن به دنیا آمد .

برلین آهنگساز بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سن 101 سالگی  در سال 1989 دار فانی را وداع  گفت .