فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۴ مهر
    • 15 October
    • ١١ ربيع الثاني

در سال 1950 میلادی یونسکو ( سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی ملل متحد ) و شورای جهانی نابینایان در جلسه ای مشترک قانون عصای سفید را مورد تصویب قرار دادند و روز پانزدهم اکتبر را روز جهانی عصای سفید یا روز جهانی ایمنی نابینایان اعلام کردند. تدوین کنندگان  این قانون یک ریاضیدان و یک وکیل به نامهای ناول پری و یاکوبسن بروک بودند . طی این قانون مسوولان دولتی همه ساله باید چنین  روزی را به عنوان روز بزرگداشت نابینایان به نحو شایسته ای ارج نهند و از مردم بخواهند که رفتار معقولانه ای با نابینایان داشته باشند و گامهای موثری را برای آنان بردارند . توجه خاص شهرداری ها به مساله تردد نابینایان و ایجاد تسهیلاتی در این زمینه ، استفاده از مهندسین مشاور و توصیه آنان به استفاده از محیط های خاص استفاده روشندلان ، بهره گیری از رسانه ها ، تخصیص منابع مالی ویژه برای ایجاد تسهیلات ویژه در جهت آموزش نابینایان و بهره گیری از امکانات الکترونیکی روز آمد در جهت آموزش آنان از جمله اقداماتی است که دولت ها می توانند دراین زمینه در جهت رفاه حال نابینایان انجام دهند .

مهمترین نقش در پرورش و رشد فکری و روانی کودک از آن خانواده هاست .  در صورت ارتباط کامل میان خانواده و مدرسه است که می توان به صورت بارزی در جهت تربیت و آموزش بهینه کودکان  ، گام بردا شت . هفته پیوند اولیا و مربیان فرصت مناسبی است که مربیان در آن بادعوت از اولیای  ،  می توانند در ایجاد و تحکیم پیوندهای عاطفی ، اخلاقی و انسانی بین اولیا دانش آموزان و مربیان مدرسه که اولیاء  ثانوی آنان به شمار می آیند  گامهای موثری بردارند . مشاوره و برنامه ریزی ، تهیه برنامه بهداشتی و نظارتی ، همفکری و هممکاری با اولیای مدرسه ،  ایجاد ارتباط دوسویه و... از جمله مهمترین اهدا ف در هفته پیوند اولیا و دانش آموزان است .


میرزا محمد فرزند محمد ابراهیم سمسار زاده یزدی در سال 1266  ه ش  در شهر یزد در خانواده ای متوسط بدنیا آمد. وی  پس از فراگرفتن فارسی و مقدمات زبان عربی در مدارس قدیمه یزد به کسب و کار مشغول شد. این مبارز تاریخ مشروطه   در اوایل جنبش مشروطه به جرگه آزادیخواهان پیوست و با  اشعار انقلابی در برابر ظلم و ستم حاکم مستبد وقت در یزد، ضیغم الدوله، ایستادگی کرد. فرخی در سال 1287 ه ش  به مناسبت سرودن یک شعر انقلابی به زندان افتاد و به فرمان حا کم یزد دهان او را می دوزند. وی بعد از یکی دو ماه توانست از زندان یزد بگریزد و به تهران بیاید. در این هنگام بیست و دو سال داشت و با نوشتن اشعار و مقالات تند به زودی مورد توجه آزادیخواهان قرار گرفت و به شهرت رسید.در دوره نخست وزیری وثوق الدوله با قرارداد 1919 مخالفت کرد و مدتی به زندان افتاد. در زمان کودتای رضاخان نیز در 1299 ه ش  نیز مدتی در زندان بود. فرخی در سال 1300 خورشیدی با مشکلات فراوان امتیاز روزنامه طوفان را گرفت و با آنکه بارها توقیف شد آنرا با نامهای گوناگون منتشر کرد و در آن مقالات و شعرهای انقلابی خود را نشر داد. روزنامه طوفان از مهمترین و پرفروش ترین روزنامه های آنزمان ایران بود و چون از طرف حکومت از فروش آن جلوگیری می شد، فرخی خود آنرا در خیابانهای تهران با صدای بلند به مردم عرضه می کرد. طوفان در طول مدت انتشار پانزده بار توقیف می شود و پس از چندی با استفاده از امتیاز روزنامه های دیگر منتشر می شود. فرخی در سال 1307 خورشیدی به نمایندگی مردم یزد انتخاب شد و در مجلس  شورای ملی جزو اقلیت قرارگرفت  و اغلب با وکلای اکثریت در حال مشاجره و منازعه بود. او پس ازاین موقعیت از  ایران مهاجرت  کرد و در مهاجرت نیز مقالات و اشعار انقلابی خود را منتشر ساخت ، تا آنجا که دولت آلمان او را مجبور به ترک برلین کرد . در این هنگام حکومت ایران او را مورد عفو قرار داد  و فرخی به ایران بازگشت  و به نشر دوره دوم روزنامه طوفان پرداخت  و این بار هم با توقیف روبه رو شد.  آخرین شماره روزنامه طوفان در بهمن 1307 خورشیدی منتشر گردید . فرخی یزدی در سال 1318 در سن 52 سالگی بدرود حیات گفت.

در چنین روزی در سال 1928 میلادی بالن  هوایی آلمانی با عنوان گراف زپلین  پس از این که 6630 مایل را در 121 ساعت طی کرد  به لا کهورست رسید .

در چنین روزی در سال 1969 عبدی رشید علی در سن 49 سالگی   هنگام بازدید از منطقه گرفتار خشکسالی شمال کشورش ترور شد .

ویرژیل یا پابلیوس ورجیلیوس مارو شاعر بر جسته رومی در چنین روزی در سال 70 قبل از میلاد  در آند دیده به جهان گشود .  او را باید بزرگترین شاعر رومی در دنیای قدیم به حساب آورد.  علاقه بسیار  وی نسبت به زادگاه خود و مردمی که در آن به  کشاورزی مشغول بودند، موضوعات اکثر  اشعار ویرژیل را تشکیل می دهد. وی  در شهر های کرمونا ، میلان و رم به تحصیل پرداخت و در این  دوران  علاقه وافری به خواندن آثار نویسندگان به خصوص شعرای رومی و یونانی داشت و خود نیز در علم معانی و بیان و فلسفه دانشی فراوان کسب کرد. زندگی ویرژیل بیشتر  به شعر و شاعری اختصاص داده شده و مطالعات وی بیشتر در همین زمینه است. وی هیچگاه به کار سیاست و نظام نپرداخت. مهمترین اثر وی آنه اید نام دارد .

سلطان اکبر امپراطور مغولی هندی در چنین روزی در سال 1542 میلادی دیده  به جهان گشود . وی بین سالهای 1556 تا 1605 میلادی بر هندوستان حکومت می کرد .

هریک شاعر بر جسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1674 میلادی متولد شد . با هم عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

هال دانشمند و منجم بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1829 میلادی به دنیا آمد . وی  دو قمر سیاره مریخ را کشف کرد .

نویسنده بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1831 میلادی به دنیا آمد . رامونا عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

نیچه در چنین روز ی در سال 1844 میلادی دیده به جهان گشود . وی  در اصل از اعقاب یک خانواده لهستانی بود که نامشان نیتسکی بود . پدرش را که مردی روحانی بود در هفت سالگی  از دست داد و خود یک عمر با ضعف روحی و جسمی در جهان باقی ماند . فلسفه او ناشی از جسمی ناتوان و مغزی نامتعادل بود . می توان گفت  چون حریق تماشایی یک جنگل  ، فلسفه نیچه خواننده را هم مسحور می سازد و هم می ترساند . خود وی می نویسد برای فلسفه من  باید انسان ساخته شده باشد و گرنه چه بسیار احتمال دارد که فلسفه من مایه مرگ او شود . سیر جنون آمیز نیچه در عالم فلسفه تاحدی ناشی از شکست او در عشق بود. وی تاهجده سالگی تحت نفوذ مادر در محیط سخت دینی و تعصب آمیز پرورش یافت . آنگاه وضع به گونه دیگری شد و او به بی دینی کامل گرایید . نیچه علاوه بر ماکیاولی ، شوپنهاور را نیز مقتدای فلسفی خود قرار داده بود . وی در جستجوی  خویش برای بازیافتن سلامتیش به ایتالیا و از آنجا به ناحیه آلپ رفت . اودر کتاب چنین گفت زرتشت که در سال 1833 نگاشت اندیشه های فلسفی خود را مطرح ساخته است . نیچه  در 25 اوت 1900 میلادی دار فانی را وداع گفت.

اسنو نویسنده انگلیسی در چنین روزی در سال 1905 میلادی به دنیا آمد . وی بیشتر داستانهای علمی تخیلی می نگاشت . مرگ در زیر بادبان عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

گالبریت نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1908 میلادی به دنیا آمد . انجمن دولتمند عنوان مهمترین اثر اوست . وی  در سال 1958 میلادی جایزه هیلمن را از آن خود کرد .

تاریخ نگار و نویسنده  بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1917 میلادی متولد شد . نسل جکسون عنوان مهمترین اثر اوست . وی در سال 1964 میلادی جایزه پولیتزر ادبی را از آن خود کرد .

روموف رهبر ارکستر و موسیقیدان بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1924 میلادی متولد شد  . نمایش اندی ویلیامز عنوان مهمترین اثر اوست .

هانتر نویسنده  آمریکایی در چنین روزی در سال 1926 میلادی به دنیا آمد . جنگل تخته سیاه عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

آندریاس دانشمند پزشکی و کالبد شناس آلمانی در چنین روزی در سال 1564 میلادی دار فانی را وداع گفت . وی در هنگام مرگ 49 سال داشت .


درچنین روزی در  سال 608 هجری قمری یکی از برجسته ترین مورخان جهان عرب به دنیا آمد . « ابن خلکان قاضی »
علاوه بر تاریخ در حوزه ادب و شعر نیز صاحب آثار گرانبهایی است . وی پس از طی تحصیلات مقددماتی  در علم فقه و بویژه  فقه شافعی به در جات بالایی دست یافت . وی  رجب سال 618 هجری قمری دار فانی را وداع گفت . پیکر او در  کوه قاسیون مدفون است .

پوزو نویسنده ایتالیایی در چنین روزی در سال 1921 میلادی به دنیا آمد . پدر خوانده عنوان مهمترین اثر داستانی اوست