فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۰ اردیبهشت
    • 29 April
    • ٢٠ شوال

درچنین روزی در  سال817 هجری قمری مجد الدین  فیروزآبادی ، یکی از برجسته ترین زبانشناسان ایرانی  دار فانی را وداع گفت .  وی درکازرون به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات مقدماتی به بغداد رفت . او کتاب تنویر المقیاس را در علم لغت به رشته تحریر در آورده  است .

درچنین روزی در  سال1349هجری شمسی اسماعیل آشتیانی شاعر و نقاش معاصرایران . در گذشت . او چندین مجموعه شعر و همچنین تابلوی نقاشی از خود به جای نهاده است .

در چنین روزی در سال 1842 پوانکاره ریاضیدان ، ستاره شناس و منجم و فیلسوف فرانسوی  به دنیا آمد .


درچنین روزی در سال1907میلادی ،  فرد زینه من کارگردان مشهوراتریشی به دنیا آمد . زینه مان از نوابغ سینمای جهان در طول 48سال فعالیت سینمایی بیش از چهل فیلم کوتاه  و بلند را  کارگردانی کرد.


در چنین روزی در سال 1858 میلادی جنگ های کریمه پایان یافت . نیکلای اول در سال 1854 میلادی برای بسط نفوذ خود در عثمانی به ولایات والشی و مولداوی لشکر کشی کرد و در این میان دول فرانسه و انگلستان به کمک دولت عثمانی آمده و بر ضد روسیه وارد جنگ شدند . این جنگ چهار سال به طول انجامید و به دلیل وقوع جنگ در شبه جزیره کریمه به جنگ های کریمه مشهور گردید . در پایان این جنگ نیکلای اول شکست سختی را متحمل شد .


در چنین روزی در سال 1926 میلادی دو کشور آمریکا و فرانسهع بایکدیگر به توافق رسیدند که در خصوص جنگ جهانی نخست غراغمت پرداخت نمایند .

در چنین روزی در سال 1946 میلادی بیش از 28 تن از رهبران ژاپنی به عنوان جنایتکار جنگی معرفی شدند .

در چنین روزی در سال 1970 میلادی بیش از پنجاه هزار آمریکایی و ویتنامی به کشور کامبوج حمله کردند .

در چنین  روزی در سال 1975 میلادی اتیوپی تمامی منابع معدنی خود را در این کشور ملی اعلام کرد .

در چنین روزی در سال 1986 میلادی بیش از هشتصد هزار کتاب در کتابخانه ای مرکزی لس آنجلس در آتش سوخت .


درچنین روزی در  سال1945میلادی ،و در میانه جنگ جهانی دوم   شهر  ونیزپس از ماهها مقاومت مردم این شهر  به اشغال متفقین در آمد .