فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۲ اردیبهشت
    • 1 May
    • ٢٢ شوال

بنا بر روایاتی ، مولانا جلال الدین محمد بلخی در چنین روزی در سال 672 ه ق (1273 میلادی) در قونیه  در گذشت .جلال الدین محمد بلخی در ششم ربیع الاول سال 604هجری قمری در شهر بلخ متولد شد. اجدادش  همه از مردم خراسان بودند. پدرش  بهاالدین ولدبن ولد نیز محمد نام داشت و سلطان العلما خوانده می شد. مولانا  در هجده سالگی ، در شهر لارنده ، به فرمان پدرش با گوهر خاتون ، دختر خواجه لالای سمرقندی ازدواج کرد. وی در  بیست و چهار سالگی  بنا به وصیت پدر ، دنباله کار او را گرفت و به وعظ و ارشاد پرداخت. دیری نگذشت که سید برهان الدین محقق ترمذی  به روم آمد و جلال الدین از تعالیم و ارشاد او برخوردار شد. شیدایی مولانا زمانی  آغاز شد  که او با شمس تبریزی آشنا گشت . اما شیفتگی مولانا به شمس را عده ای بر نتافتند و به بدگویی از شمس تبریزی مشغول شدند . به سعایت برخی از شاگردان مولانا و همچنین بد رفتاری آنان با شمس ،  شمس از قونیه رفت . پس از رفتن شمس حال مولانا دیگر گون شد و مریدان وشاگردانش  از رفتاری که نسبت به شمس داشتند پشیمان شده و در صدد یافتن  شمس در  دمشق بر آمدند  . شمس پس از حدود پانزده ماه ،  روانه قونیه شد .اما این بار نیز با جهل و تعصب عوام روبرو شد و ناگزیر برای همیشه  از قونیه غایب گردید . مولانا پس از جستجوی بسیاردرباره پیرو مراد خود،ازیافتن وی نا امید شد . بسیاری از شعرهای دیوان شمس  در حقیقت گزارش همین روزها و لحظات عاشقی اوست . علاوه بر  غزلیات شمس ، مولانا  مثنوی معنوی را در شش دفتر خلق کرد که یکدوره تفسیر قرآن کریم به نظم است . فیه ما فیه نیز اثر منثور مولانا است. آن عارف نامی سرانجام در  سال 672 ه.ق هنگام غروب آفتاب ،  بدرود حیات  گفت. مرگش بر اثر بیماری ناگهانی بود که طبیبان از علاجش درمانده بودند. خرد و کلان  مردم قونیه از هر مذهب ومرامی  در تشییع جنازه او حاضر بودند. مرقد او هم اکنون به زیارتگاهی درقونیه  ترکیه تبدیل شده است . از مکتب عرفانی مولانابه "مولویه " یاد می شود که رکن اصلی آن را سماع تشکیل می دهد . پیروان مولانا هر سال در همین ایام  بر مزار وی گرد می آیند و مراسم سماع با شکوه برگزار می کنند و از سراسر جهان برای تماشای این مراسم وحظ معنوی به قونیه می روند .


درچنین روزی درسال1361 ه ش استاد شهید مرتضی مطهری به درجه رفیع شهاد ت نایل آمد . استاد مطهری درسال 1298 هجری شمسی دیده به جهان گشود . مرتضی پس از کسب معارف نخستین درمدرسه فیضیه قم به فراگیری علوم مختلفه اسلامی نزد استادان بزرگی چون حضرات آیات  صدوقی، مرعشی نجفی سید صدر الدین صدر، سید محمد رضا گلپایگانی، سید احمد خوانساری، سید محمد تقی خوانساری، سید محمد حجت، سید محمد محقق یزدی ـ معروف به داماد ـ انگجی و میرزا مهدی آشتیانی پرداخت. همچنین  استاد ایشان درعلوم فلسفی وعقلی امام خمینی ( ره) و استاد علامه سید محمد حسین طباطبایی  بود . استاد مطهری پس از آن به تدریس علوم و معارف اسلامی در حوزه ها ومدارس علمی پرداخت . وی درسال 1331 ه ش  با دختر آیت  الله روحانی (ره) ازدواج کرد وپس از آن راهی تهران شد . ایشان درتهران درمدرسه مروی به بحث های مختلف علمی می پرداخت ودراین مسیرازهیچ کوششی فروگذار نکرد. آن عالم ربانی دوسال بعد ، تدریس دردانشگاه تهران دانشکدة معقول ومنقول را آغاز کرد ودردوره‎های لیسانس ، فوق لیسانس  دکترا به تدریس فلسفه می پرداخت. ایشان دراین مسیرودرطریق نشر معارف بلند اسلامی شیوه ای جوان پسند وهمراه با استدلال را برگزید و اصل را برطرح شبهات عقلی وپاسخ گویی برآنها نهاد. با گسترش اندیشه مارکسیسم درمیان جوانان ایرانی وبه ویژه دانشگاه ها، استاد مطهری نیزدراین مسیربه بررسی مفاهیمی چون علل گرایش به مادّیگری ، فلسفة تاریخ ، مقدمه‎ای برجهان بینی اسلامی وماتریالیسم درایران پرداخت وسعی کرد با استدلال بین درمقابل شکاکین بایستد . ایشان درهمین دوره به نگارش یک دوره کتب علوم اسلامی در زمینه های مختلف مشغول شدند که درنوع خود یک دایره المعارف اسلامی است . مقدمه‎ای برجهان بینی اسلامی، آشنایی با قرآن، اسلام و مقتضیات زمان، انسان کامل، پیرامون انقلاب اسلامی، پیرامون جمهوری اسلامی، تعلیم و تربیت دراسلام، توحید، نبوت، معاد، حماسة حسینی، خدمات متقابل اسلام و ایران، عدل الهی، داستان راستان، سیری در نهج البلاغه، سیری در سیرة نبوی، سیری در سیرة ائمة اطهار ـ علیهم السلام ـ، شرح مبسوط منظومه، علل گرایش به مادّیگری، فطرت، فلسفة اخلاق، فلسفه تاریخ، گفتارهای معنوی، مسأله حجاب، نظام حقوق زن در اسلام و قیام و انقلاب مهدی (عج) ، شرح منظومه (به زبان عربی به قلم حجة الاسلام شیخ محمد تقی شریعتمداری)، آشنایی با قرآن (جلدهای 5 تا 15)، فلسفة تاریخ (جلدهای 2 تا 4)، مسألة بردگی در اسلام، پانزده گفتار، توکل و رضا، انسان شناسی، حاشیه بر تفسیر المیزان و...از جمله این آثار است . ایشان همچنین به دلیل سخنرانی هایی که علیه رژیم پهلوی بیان می کردند بارها مورد اذیت و آزار عمال این رژیم قرار گرفتند که از آن میان می توان به زندان و حبس ایشان اشاره کرد . کوردلان منافق اما پس از انقلاب اسلامی حضور مشعشع  آن عالم فرزانه را برنتافتند و در  شب چهارشنبه دوازدهم  اردیبهشت 1358، ساعت بیست و دو و بیست دقیقه، استاد مطهری به وسیلة جوانی فریب خورده از اعضای گروهک سیاسی و منافق «فرقان» به شهادت رسید .


همه ساله چنین روزی به عنوان روز معلم درجمهوری اسلامی ایران گرامی داشته می شود . دراین روزدانش آموزان با برپایی آیین های ویژه مقام معلم را گرامی می دارند چراکه معلمی را شغل انبیا تلقی می کنند .


همه ساله چنین روزی به عنوان روزجهانی کارگردرکشورهای مختلف جهان ( 66 کشور) گرامی داشته می شود. این روزاز سال 1889میلادی به منظورگرامیداشت تظاهرات کارگران شیکاگودراول ماه می سال 1886میلادی به عنوان روزکارگرنامیده شده است . درتجمع کارگران در شهرشیکاگو، براثرحمله پلیس به آنان تنی چند ازتظاهرکنندگان کشته و مجروح شدند . کارگران تقاضای تعدیل شرایط کاررا داشتند .


درچنین روزی درسال 1896 میلادی  ناصرالدین شاه قاجاربه ضرب گلوله میرزا رضا کرمانی درحرم حضرت عبدالعظیم کشته شد . وی نزدیک به پنجاه سال درایران پادشاهی کرد و دردوران حکومت خود امتیازات گونه گونی به بیگانگان اعطا نمود . وی به هنگام مرگ 65سال داشت .


درچنین روزی درسال 1932 میلادی  پل دومه رئیس جمهور فرانسه به دست پل گارگالوف روس ترور شد  .


در چنین روزی در سال 1700 میلادی دریدن شاعرونویسنده مشهور انگلیسی دیده ازجهان فروبست . بانوان رودخانه عنوان مهتمرین اثراوست .

در چنین روزی در سال 1733 میلادی نیکلاس کوستو مجسمه ساز مشهورفرانسوی دیده ازجهان فروبست .

در چنین روزی درسال 1707 میلادی کشور های انگلستان ، ویلزواسکاتلند بریتانیای کبیررا تشکیل دادند .


در چنین روزی در سال 175 میلادی مردم پاریس در اعتراض به افزایش ناگهانی قیمت  نان دراین کشوردست به شورش گسترده ای زدند . این شورش چهارروزبه طول انجامید .

درچنین روزی در سال 1544 میلادی  نظامیان عثمانی مجارستان را به اشغال خویش درآوردند .

درچنین روزی درسال 1884 میلادی  مورس اولین  تلگراف را ارسال نمود .

درچنین روزی در سال 1948 میلادی  نام کره شمالی به جمهوری دمکراتیک خلق کره تغییر یافت .