فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۳ اردیبهشت
    • 2 May
    • ٢٣ شوال

چنانکه گذشت اهل سنت چنین روزی را به عنوان روز ولادت حضرت رسول اکرم ( ص ) تلقی می کنند حال آنکه شیعیان روز هفدهم ربیع الاول  را روز ولادت آن حضرت می دانند  . حضرت امام خمینی (ره)  که همواره بر مقوله وحدت میان مسلمین تاکید می ورزیدند از  این اتفاق تاریخی به منظور وحدت هرچه بیشتر میان مسلمانان  بهره جستند و آن  را هفته وحدت نامیدند . حضرت امام خمینی ره همانند دیگر مصلحان تنها راه رهایی مسلمانان از ید استعمار و حرکت رو به جلوی آنان را وحدت مسلمین می دانستند و این امر را عاملی در جهت پیشرفت آنان فرض می کردند . از سخنان آنان در این باره می توان به موارد  ذیل اشاره کرد :
«مسلمین باید ید واحده باشند بر ضد همه ستمگران. » ، «مؤمنین سرتاسر دنیا برادرند به حسب حکم قرآن، و برادرها برابرند. » ،
«تمام مسلمین - چه اهل سنت و چه شیعه - برادر و برابر، و همه برخوردار از همه‏مزایا و حقوق اسلامى هستند. » ، «سنى و شیعه مطرح نیست در اسلام، کرد و فارس مطرح نیست در اسلام، همه برادر با هم هستیم.» ،  «ما الان همه‏مان با هم موظفیم که دست به دست هم بدهیم، برادر باشیم با هم، و همه با هم بسازیم ایران را. » «آنچه که لازم است الان براى همه ما، حفظ این وحدت است. » «مادامى که حفظ کنید شما وحدت خودتان را، خدا با شماست، یدالله مع الجماعه. » « ملت ایران با این وحدت کلمه و اتکال به اسلام نهضت را پیش برد، و این رمز را از دست نخواهد داد. » «باید ما همه این رمز را بفهمیم که وحدت کلمه رمز پیروزى است، و این رمز پیروزى را از دست ندهیم. » « ما در سایه آرامش و وحدت مى‏توانیم این کشور را به مقاصد عالیه اسلامى برسانیم. »
«امروز روز اتحاد ویگانگى است، و این هم از الطاف بزرگ و تاییدات الهى است. » «تمام مسلمین با هم برادرند و برابرند و هیچ یک از آنها از دیگرى جدا نیستند ; و همه آنها زیر پرچم اسلام و زیر پرچم توحید باید باشند. »


درچنین روزی در  سال1361هجری شمسی ارتش رژیم بعث عراق بدون در نظرگرفتن قواعد جنگی  ، یک  هواپیمای سیاسی که  محمد بن یحیی وزیرامورخارجه کشورالجزایر را به همراه هیات بلند پایه این کشور ،  به تهران منتقل می کرد ، مورد حمله خود قرار داد .این هیات سیاسی قصد دیدار از ایران را داشتند .  بر اثر این حمله ناجوانمردانه و به دور از قواعد دیپلماتیک  هیات الجزایری کشته شدند .


در چنین روزی در سال 1779 میلادی گالت نویسنده مشهور اسکاتلندی به دنیا آمد . «لاوری تود » عنوان مهمترین اثر اوست .


در چنین روزی در سال 1896میلادی ،  ویلیام موریس شاعر، نقاش و نمایشنامه نویس انگلیسی دار فانی را وداع گفت .
موریس در اشعار خود به مسایل اجتماعی می پردازد .


در چنین روزی در سال 1958 میلادی وبر اقتصاد دان و جامعه شناس مشهور آلمانی دیده از جهان فروبست . وی در سن هشتاد و نه سالگی در گذشت .


در چنین روزی در سال 1953میلادی ملک فیصل دوم پادشاه عراق شد .  پس از اندی یک نظامی با نام عبدالکریم قاسم ضمن یک  کودتای نظامی،قدرت را در این کشور به دست گرفت و ملک فیصل را اعدام کرد .


در چنین روزی در سال 1808 میلادی شوروش عمومی در اسپانیا علیه اشغال مناطق مختلف این کشور توسط نیروهای فرانسوی آغاز شد .

در چنین روزی در سال1519میلادی  لئوناردو داوینچی یکی از بزرگترین نقاشان  و مجسمه سازان ایتالیایی دیده زا جهان فروبست . این مهندس ، نقاش ودانشمند معروف ایتالیایی در فلورانس متولد شد.وی مجسمه سازی  را از استادان فن آموخت و سپس به میلان رفت.پس از بازگشت به فلورانس در مدت چهار  سال تابلوی معروف مونالیزا را خلق کرد.شام آخر از دیگر آثار مشهور اوست . او همچنین برای نخستین بار در تاریخ پلان اولیه هواپیما را طراحی کرد . از او آثار و نقشه های معماری چندی نیز باقی مانده است .