فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۴ اردیبهشت
    • 3 May
    • ٢٤ شوال


در  چنین روزی در سال  1071میلادی ،  کوندامین یکی از مشهور ترین ریاضدانان فرانسوی بدنیا آمد. وی در حوزه جغرافیا نیز مطالعات بسیاری انجام داده است .


درچنین روزی در  سال1429میلادی ، قیام  ژاندراک  برضد سلطه انگلستان آغازشد. ژاندارک دختری بود که به شدت علیه اشغالگران انگلیسی وارد مبارزه شد و در این مسیر توانست افکار عمومی را علیه انگلیسی ها بسیج نماید . البته ژاندارک به همراه گروهی از فرانسویان وطن پرست توانستند اشغالگران را از وطن برانند اما در نهایت  انگلیسی ها  پس از دستگیری ژاندراک پس از محکوم کردن وی به جادو گری او را آتش زدند .


در چنین روزی در سال 1469 میلادی نیکول ماچیولی نویسنده و سیاستمدار مشهور ایتالیایی به دنیا آمد . از او آثار چندی در حوزه سیاست به جای مانده است که از میان آنها می توان به «شاهزاده»  اشاره کرد .


در چنین روزی در سال 1892 میلادی تامسون فیزیکدان مشهور انگلیسی به دنیا آمد . او در حوزه شکافت  هسته اتم مطالعات فراوانی کرده است و به همین خاطر در سال 1937 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .


در چنین روزی در سال 1895 میلادی گابریل شوالیه نویسنده فرانسوی متولد شد . «ژنرال کوچک » عنوان مهمترین اثر اوست .


در چنین روزی در سال 1961 میلادی ژان ژاک یا موریس مرلو پونتی دیده از جهان فروبست . وی به هنگام مرگ پنجاه و سه سال داشت . از او در حوزه فلسفه سیاسی آثاری چند به جای مانده است .

در چنین روزی در سال 1616 میلادی بر اثر معاهده لودون جنگ داخلی در فرانسه به پایان رسید .


در چنین روزی در سال 1660 میلادی چندین کشور اروپایی از جمله سوئد ، لهستان ، براندنبورگ و اطریش با یکدیگر پیمان صلح امضا کردند .


در چنین روزی در سال 1851 ببشتر شهر سانفرانسیسکو در آمریکا بر اثر آتش سوزی گسترده ای از بین رفت . بر اثر این آتش سوزی شماری از مردم این شهر جان خود را از دست دادند .


در چنین روزی در سال 1945 میلادی کشتی آلمانی کاپ آرکونا در دریای شرق فرو رفت و بر اثر آن بیش از پنج هزار و هشت نفر از سرنشینان این کشتی  غرق شدند .


در چنین روزی در سال 1946 میلادی دادگاه جنایات جنگی به منظور رسیدگی به عوامل  جنگ جهانی دوم در ژاپن آغاز به کار کرد .


در چنین روزی در سال 1947 میلادی نظام مشروطه در ژاپن شکل گرفت . همه ساله چنین روزی به عنوان روز قانون اساسی در ژاپن گرامی داشته می شود .


در چنین روزی در سال 1791 میلادی لهستان به قانون اساسی دست یافت . لذا همه ساله چنین روزی به عنوان روز قانون اساسی در این کشور گرامی داشته می شود .

نیروهای تحت امر نیکسون رییس جمهور وقت آمریکا در چنین روزی در سال 1971 میلادی بیش از سیزده هزار نفر از معترضین به جنگ آمریکا علیه ویتنام را در عرض سه روز دستگیر کردند .


درچنین روزی در سال1494میلادی کریستف کلمب  جزیره جاماییکا را درسومین سفراکتشافی خود کشف کرد . این جزیره پس از اکتشاف ضمیمه اسپانیا شد .