فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۵ اردیبهشت
    • 4 May
    • ٢٥ شوال


همه ساله چنین روزی به عنوان روز بزرگداشت شیخ صدوق در ایران گرامی داشته می شود . على بن بابویه قمی مشهور به شیخ صدوق از بزرگترین محدثین و دانشمندان شیعه به شمار می رود .  ابن ندیم در کتاب  الفهرست‏خود مى‏نویسد: «ابن بابویه،على بن موسى قمى،یکى از فقها و یکى از موثقین شیعه مى‏باشد.باخط پسرش ابو جعفر محمد بن على پشت کتابى خواندم که به یک نفر  اجازه داده بودکتابهاى پدرش را روایت کند و تعداد آنها حدود دویست  جلد مى‏باشد،ولى او تصریح‏نموده بود که تالیفات خودم هجده  کتاب مى‏باشد.» پدر بزرگوار ایشان در  زمان امام حسن عسکرى(ع) و امام زمان(ع) مى‏زیست . گفته اند شیخ صدوق با دعای
امام زمان(ع) به دنیا آمد . دعاى امام در تکوین شخصیت معنوى صدوق تاثیر بسیارى داشت ، شیخ صدوق خودش چنین مى‏گوید: ابو جعفر محمد بن الاسود که مى‏دید من به مجلس شیخ محمد بن الحسن الولید رفت و آمد دارم و علاقه فراوانى به کتابهاى علم و حفظ مطالب علمى ابراز مى‏کنم، مکرر به من مى‏گفت: این چنین علاقه و رغبت از تو به فراگرفتن دانش عجیب نیست‏با توجه به اینکه تو به دعاى امام عجل الله فرجه متولد شده‏اى.  سید بحرالعلوم در باره ایشان  مى‏گوید: بزرگى از بزرگان تشیع و رکنى از ارکان مذهب، رئیس المحدثین صدوق و راستگو در آنچه از امامان نقل کرده ، به دعاى امام زمان صلوات الله علیه متولد شد و به افتخار بزرگ نائل آمد. امام در توقیعى که از ناحیه مقدسه فرستاده است او را وصف کرده که فقیهى است مبارک و خوب. و لذا برکت او تمام مردم را فرا گرفت و خواص و عوام از او استفاده بردند و آثار و تالیفات او براى همیشه باقى خواهد ماند. علل الشرایع  ،  ثواب الاعمال ،  عقاب الاعمال  ، عیون اخبار الرضا(ع) ،  صفات الشیعه ،  مصادقة الاخوان  ، فضائل الشیعه  ،  المقنع  ،  فضایل رجب  ،  فضایل شعبان  ، فضایل رمضان ،  الهدایة  ،  الامالى ،  الاعتقادات ،  التوحید ،  الخصال از جمله مهترین آثار ایشان است .  کتاب من لا یحضره الفقیه ایشان از کتب اربعه و  از معتبرترین کتب حدیث‏شیعه به شمار مى‏رود .
آن عالم ربانی سرانجام  پس از خدمات شایانى که شیخ صدوق به اسلام و مسلمین نمود در سن هفتاد و شش  سالگى در سال 381  هجرى در شهررى وفات کرد و در نزدیکى حضرت عبدالعظیم به خاک سپرده شد.


در چنین روزی در سال 1006میلادی  خواجه عبدالله انصاری ادیب و اندیشمند ایرانی به دنیا آمد . خواجه عبد الله انصاری هروی از مشاهیر, عرفا, محدثین و فقهای صوفیه, کنیه اش ابوالاسماعیل و لقب مشهورش شیخ الاسلام است. چون مکان تولد ومدفنش نیز بنا بر مشهور, هرات بود به پیر هروی نیز موصوف میباشد.خواجه در چهار سالگی به مکتب رفت. در نه سالگی خوب شعر میگفت. به جهت خدمت دین مقدس اسلام سیاحتها کرد, احادیث بسیاری از محدثین فرا گرفت و به قول خودش حافظ سیصد هزار حدیث با هزار سند بود. حاصل عمر هشتاد  ساله وی تألیفات ارزشمندی است ازجمله:     تفسیرکشفُ الاَسرار و عده الابرار،  انس المرید ،   انوار التحقیق ،     تفسیر آیه الخلق ،   ذم الکلام ،   شمس المجالس ،   مناجات نامه ،     منازل السائرین الی الحق (در تصوف)   دیوان شعر, آثارمنثور این حکیم فرزانه نیزسبک خاصی دارد که به نثرمسجع  مشهوراست.
خواجه به سال 481 هجری قمری, «خواجه عبدالله انصاری» عالم و حکیم بزرگ این مرزو بوم و مشهور به پیرهرات به دیار باقی شتافت.
«مأخذ: ریحانه ادب فی تراجم المعروفین بالکنیه و اللقب تألیف: استاد علامه میرزا محمد علی مدرس»


در چنین روزی در سال 1380 ه ش حجه الاسلام والمسلمین دشتی از بزرگان حوزه  علمیه قم دار فانی را وداع گفت . ایشان در مدت عمر گرانقدرشان آثاری چند را در حوزه علوم اسلامی ترجمه و یا تالیف کردند . وی بیشتر عمر خود را بر تبیین مفاهیم نهج البلاغه نهاد . «المعجم المفهرس لالفاظ نهج البلاغه » از مهمترین آثار ایشان است .


در چنین روزی در سال   1978میلادی  آرام خاچاتوریان آهنگساز مشهور  ارمنی  شوروی سابق دار فانی را وداع گفت .
وی مدت ها مسوولیت اتحادیه آهنگسازان شوروی را به عهده داشت.


در چنین روزی در سال   1889 میلادی برای نخستین بار در جهان  یک کارخانه دارو سازی در آلمان داروی مسکن  آسپرین را اختراع کرد .

در چنین روزی در سال 1502 میلادی  کریستف کلمب  سرزمین کاستاریکا را کشف کرد.


در چنین روزی در سال 1945میلادی حزب نازی یا حزب ناسیونال سوسیالیست آلمان منحل گردید . این حزب در سال 1920 ایجاد شد و پس از آن به دیل اتخاذ مواضع نژاد پرستانه  بیش از شش میلیون انسان را  به کام مرگ فرستاد .

درچنین روزی در  سال1958میلادی  جنگهای داخلی لبنان برضد کامیل شمعون رئیس جمهوراین  کشورآغازشد.