فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۷ اردیبهشت
    • 6 May
    • ٢٧ شوال


در چنین روزی در سال  1370 ه ش مهرداد اوستا شاعر و قصیده سرای برجسته ایرانی دیده از  جهان فروبست . محمد رضا رحمانی مشهور به  مهرداد اوستا در بیستم بهمن سال 1308 ه ش در بروجرد دیده به جهان گشود . وی پس از طی تحصیلات ابتدایی وارد دانشکده  معقول و منقول شد و در همین دانشکده  کارشناسی ارشد خود را در رشته  فلسفه ی تحلیلی در یافت کرد .
او از سال 1332 کار جدی در حوزه ادبیات را آغاز کرد و به انتشار کتب ادبی و تصحیح برخی از کتب قدیمی پرداخت . وی از  برجسته ترین قصیده سرایان ایرانی است که توانست با نگاهی نوگرایانه  قالب قصیده را به شعر جدیدپیوند بزند . از او آثار بسیاری به جای مانده است که از میان آنها می توان به تصحیح برخی از دواوین گذشتگان ،  شراب خانگی ترس محتسب خورده  مجموعه اشعار "از کاروان رفته"؛ عقل و اشراق؛  امام حماسه ای دیگر ،   تیرانا و... اشاره کرد . وی بر اثر سکته قلبی در هفدهم اردیبهشت سال 1370 ه ش در گذشت .


در چنین روزی در سال 1349 ه ش بدیع الزمان فروزانفر نویسنده مشهور ایرانی در گذشت .  محمد حسین ، بدیع الزمان فروزانفر ،در بشرویه متولد گردید ، مقدمات علوم را در زادگاه خویش فرا گرفت و آنگاه برای تحقیق و تتبع در شعر و ادب و منطق و حکمت به مشهد رفت و در محضر ادیب نیشابوری معلومات خویش را تکمیل کرد .وی بعدها  به تهران مسافرت کرد و
وچندی بعد  بتدریس در دانشکده  حقوق و دارالمعلمین مرکزی گماشته شد . در همین دوره   کرسی ادبیات فارسی دانشگاه تهران بوی محول شد  .فروزانفر از اعضای پیوسته فرهنگستان ایران بود .از آثار مهم او میتوان : « تصحیح معارف بهاء ولد » ، « تصحیح فیه مافیه » ، « سخن وسخنوران » ، « مآ خذ قصص مثنوی » و « تصحیح دیوان شمس تبریزی » را نام برد . ( به نقل از آی کتاب دات کام )


در چنین روزی در سال 1360 ه ش رژیم بعث عراق با همدستی حزب منحله دموکرات زندان دوله تو را بمباران کرد . دموکراتها، که درگیر مشکلات اقتصادی و سیاسی شده بودند ، تصمیم گرفتند  منطقه را ترک کنند و به آن سوی مرز بروند. برای از بین بردن زندانیان قرار بر این نهادند که هواپیماهای عراق زندان دوله تو را بمباران و زندانیان را قتل عام کنند. در این بمباران بیش از170تن ازبرادران کرد سپاه و جهاد سازندگی ، به درجه شهادت نایل آمدند .


در چنین روزی در سال 1362 ه ش دادستانی تهرانی حزب توده را در کشور منحل اعلام کرد . پس از اعلام انحلال حزب توده در ایران ، اعضای آن دستگیرشدند .  حزب توده به عنوان  حزبی   که اندیشه های کمونیستی شوروی سابق را در کشور منتشر می ساخت  از سالها قبل مشغول به فعالیت بود . این حزب پس از تبعید رضا خان تاسیس شده بود  .


در چنین روزی در سال 1882 میلادی رابرت کخ زیست شناس مشهور آلمانی  ، میکروب  سل را کشف کرد . با این کشف جان بسیاری از انسان ها از خطر مرگ حتمی رهایی یافت .


در چنین روزی در سال  1949 میلادی موریس "مترلینگ "نویسنده و ،فیلسوف مشهور بلژیکی در گذشت .
عقل و سرنوشت  ،  موناوانا  و  پرنده آبی و مرگ "عناوین مهمترین آثار اویند . وی در سال 1911 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد . او در پایان عمر به مرض جنون دچار شده بود .


در چنین روزی در سال 1861 میلادی رابیند رانات تاگور یکی از برجسته ترین شاعران و فلاسفه هند به دنیا آمد . او در طول عمر خویش به خلق آثار بسیاری در حوزه ادبیات همت گمارد که از میان آنها می توان به حدود 50 درام ، یکصد کتاب شعر و چهل کتاب داستان و فلسفه اشاره کرد . قربانی ، باغبانی ، میهن و جهان ، فراری ، ماه جوان و...از جمله آثار آن فیلسوف و نویسنده مشهور است . وی به سال 1913 جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد . شعری را از او می خوانیم :

آنان  که  فانوسشان  را
بر  پشت  می برند،
سایه هاشان پیش  پایشان  می افتد

ماه
روشنی اش را
می  پراکند
و  لکه  های  سیاهش  را  برای  خود  نگه  می  دارد

کاریز  خوش  دارد  خیال  کند
که  رودها
تنها برای  این  هستند
که  به  او  آب  برسانند

خدا
نه  برای  خورشید
و  نه  برای  زمین
بلکه  برای  گل  هایی  که برایمان می  فرستد،
چشم  به  راه  پاسخ  است


 در چنین روزی در سال  1833 معاهده  کوتاهیه "در  ترکیه منعقد گردید . این معاهده میان  امپراتور  عثمانی و  محمدعلی پاشا حاکم مصر به امضا رسید .به موجب این معاهده ،حکومت سوریه به مصر سپرده شد .


همه ساله چنین روزی به عنوان روز اسناد ملی در ایران گرامی داشته می شود .  به گفته  معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ،  در سازمان اسناد تهران و 6 منطقه در نقاط مختلف کشور ،  بیش از 200 میلیون اثر تاریخی در زمینه های مختلف سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، تاریخی ، فنی ، هنری  و ...  وجود دارد .معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی در مورد منابع گردآوری  اسناد تاریخی گفت : گذشت 40 سال از هر سند و مدرکی ، آن رابه سند تاریخی تبدیل کرده و بطور طبیعی سازمان مالک آن خواهد بود .وی تصریح کرد : بایگانی دستگاههای دولتی اصلی ترین منبع بوده و خاندان قدیمی واصیل ، همچنین یاد و خاطره  اشخاص         مختلف از منابع دسترسی سازمان به  اسناد ، مدارک و شواهد تاریخی است .دکتر کیانی ضمن تقدیر از توجه و دلسوزی خانواده های قدیمی در مورد اسناد گذشتگان گفت : تاکنون بیش از 80 هزار سند بسیار با ارزش تاریخی از طرف این خانواده ها به سازمان هدیه شده که  نشان از درک فرهنگی بالای ایرانیان دارد .