فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۸ اردیبهشت
    • 7 May
    • ٢٨ شوال

درچنین روزی درسال  473هجری قمری  ، ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی به دنیا آمد . وی ازاوایل جوانی به سوی دربار غزنوی جذب شد و برخی ازسلاطین آن سلاله را مانند بهرامشاه دراشعارش مدح کرد . دیوان سنایی که عمده اشعارش را تا سی هزاربیت نوشته اند و امروزه نسخه چاپی آن بالغ برچهارده هزاربیت است ، حاوی قصاید ، غزلیات ورباعیات محکم ومتین و اشعار پخته وروان است . همچنین استادی وبلاغت اودرمثنوی سرایی مخصوصا درحدیقه ظاهر است. به طورکلی می توان سنایی را ازنخستین شاعران نامی اهل تصوف ایران دانست . سنایی چند ین مثنوی چون حدیقه الحقیقه وطریق التحقیق وسیرالعباد الی المعاد یا کنوزالرموزرا سروده وبنا به اقوال دیگرمثنوی های دیگری هم مانند کارنامه ، عشق نامه ، عقل نامه ، غریب نامه و عوف نامه درکارنامه خود دارد .  سنایی در سال 545 ه ق درغزنین دیده  ازجهان فروبست .

غزلی را از وی می خوانیم  :

ساقیا دل شد پر از تیمار پر کن جام را             بر کف ما نه سه باده گردش اجرام را 
تا زمانی بی زمانه جام می بر کف نهیم             بشکنیم اندر زمانه گردش ایام را 
جان و دل در جام کن تا جان به جام اندر نهیم      همچو خون دل نهاده ای پسر صد جام را 
دام کن بر طرف بام از حلقه‌های زلف خویش      چون که جان در جام کردی تنگ در کش جام را 
چرخ بی آرام را اندر جهان آرام نیست               بند کن در می پرستی چرخ بی آرام را

درچنین روزی در سال1313هجری شمسی، نخستین کارخانه برق ایران به قدرت شش هزار کیلووات خریداری شد. موسسه برق ایران در سال 1318 آغاز به کار کرد.

درچنین روزی در  سال1840میلادی پیوترایلیچ چایکوفسکی یکی از مشهور ترین آهنگسازان روس به دنیا آمد. وی علیرغم تحصیلات خود در رشته حقوق علاقه بسیاری به نوازندگی داشت. نخستین بالت او دریاچه قو نام دارد که برای وی شهرتی جهانی به همراه داشت. از آثار دیگر او می توان به سمفونی پنج و شش، اورتور 1812 اپوس 49، فراچسکاداریمنی، دختر زیبای خفته، اوژن اونگین و خانم پیک اشاره کرد.

در چنین روزی در سال 1833 میلادی یوهان برامس یکی از مشهور ترین آهنگسازان آلمانی دیده به جهان گشود. وی موسیقی را پس از فراگیری در نزد پدر خود در شهرهای مختلف آموخت. او در سال 1863 به ریاست هنرسرای عالی موسیقی وین برگزیده شد. وی تا پایان عمر خویش از دانشگاههای معتبر آلمان درجات معتبر علمی دریافت داشت. کنسرتوی پیانو شماره 1، سمفونی شماره 1 ، سمفونی شماره 2 ، اورتور جشن آکادمی و اورتور تراژیک اپوی 81 از مهمترین آثار اویند .

درچنین روزی در  سال1866میلادی، آلفرد نوبل دانشمند و شیمیدان سوئدی، دینامیت را اختراع کرد. این اختراع پشیمانی ابدی را برای وی به ارمغان آورد. وی تمام ثروت ناشی از این اختراع را برای پیشرفت علوم و اهدا جایزه به برگزیدگان علمی ادبی مصرف کرد.

درچنین روزی در  سال1895میلادی  الکساندرپاپوف  دستگاه ضبط صوت را اختراع کرد

در چنین روزی در سال 2000 میلادی ولادیمیر پوتین در نخستین انتقال دموکراتیک قدرت در روسیه به عنوان رییس جمهور این کشور تعیین گردید .

در چنین روزی در سال 1470 میلادی فرناندو دوماژلان دریانورد  مشهور پرتقالی به دنیا آمد . وی در طول عمر خویش با انجام سفرهای مختلف دریایی دست به کشفیات گستدره ای در نقاط مختلف جهان زد .