فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۹ اردیبهشت
    • 8 May
    • ٢٩ شوال

درچنین روزی درسال1228هجری قمری عهدنامه گلستان درقریه‎ ای به همین نام میان ایران وروسیه منعقد شد. این عهد نامه  یکی ازننگین ترین معاهداتی است که درتاریخ ایران به امضا رسیده است . درعقد این عهدنامه حاج میرزا ابوالحسن خان نماینده ایران که خود حامی انگلستان بود ونیزسرگور اوزلی سفیر انگلستان تلاش های خائنانه زیادی کردند . این عهد نامه شامل یازده فصل بود که سه قسمت ازمطامع ارضی ، سیاسی واقتصادی روس ها را تامین می کرد . به موجب این عهد نامه ایالات و شهرهای گرجستان ، داغستان ، باکو ، دربند ، شروان ، قره باغ ، ، شکی ، گنجه ، موقان وقسمت علیای طالش به روسیه واگذار شد.حق کشتیرانی ایران دردریای خزرازبین رفت وتسهیلات فراوانی برای بازرگانان روسی درایران فراهم آمد وزمینه های نفوذ اقتصادی روسیه درایران فراهم گردید . روس ها هم دراین عهد نامه  تعهد کردند که نیابت سلطنت عباس میرزا را درایران به رسمیت بشناسند و در رساندین او به  سلطنت بعد از پدر تمام کوشش های خود را به کار گیرند . چنین امری طبعا معنایی جز باز شدن دست روس ها برای دخالت در امور داخلی و سیاسی ایران نداشت .  به وضوح خیانت و بی کفایتی پادشاهان قاجار در این عهد نامه مشاهده می شود  .


در چنین روزی در سال 1340 ه ش دکتر امینی ، در خواست انحلال مجلس را صادر کرد . او پس از اندی از زمان آغاز نخست  وزیری  خود  دست به چنین اقدامی زد .  محمد رضا پهلوی شاه مخلوع ایران  در خواست وی را سریعا پاسخ گفت و مجلس را منحل نمود وپس از آن دستور انتخابات زودهنگام را صادر کرد .


درچنین روزی در  سال1378هجری شمسی ، دکترذبیح الله صفا مورخ و ادیب معاصر دیده از جهان فروبست . آغاز فعالیت ادبی او را می توان از در همکاری با مجله ادبی مهر و سخن دانست . وی خود بعدها دست به انتشار روزنامه زد . استاد صفا در رشته ادبیات فارسی مشغول به تحصیل شد و در این رشته تا در جه دکتری پیش رفت . وی  دردانشگاه هامبورگ ودانشگاه تهران کرسی استادی ادبیات  فارسی را داشت . از او آثاری چند در حوزه ادبیات به جای مانده است که از میان آنها می توان به اثر چند جلدی او با نام تاریخ ادبیات ایران اشاره کرد .


در چنین روزی در سال  1794  آنتوان لاوازیه  شیمیدان برجسته فرانسوی در بحبوحه انقلاب فرانسه  به اعدام محکوم شد . او را پس از محاکمه در دادگاه انقلابی به اعدام با گیوتین محکوم کردند .


درچنین روزی در  سال1903 میلادی پل گوگن  نقاش برجسته فرانسوی دیده به جهان گشود . از او آثار بسیاری با دید و نگاه امپرسیونیست ها به جای مانده است .


در چنین روزی در سال  1783 جان استوارت میل فیلسوف بر جسته انگلیس در گذشت .او در حوزه علم اقتصاد مطالعات فراوانی کرده است که از میان آنها می توان نگارش کتابی با نام   علم اقتصاد و ثروت ملل اشاره  کرد .


در چنین روزی در سال  1880  گوستاو فلوبر یکی از برجسته ترین نویسندگان فرانسوی  درگذشت . سالامبو ، مادام بواری ، تربیت احساساتی ، وسوسه سن آنتوان ، سن ژولین  و مهمان نواز اشاره کرد . وی در سال 1821 میلادی به دنیا آمد . مادام بواری را شاهکار او می دانند که تا به حال نیز آثار سینمایی بسیاری از روی آن ساخته شده است .

همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی صلیب سرخ در کشور های مختلف جهان گرامی داشته می شود . این امر به این دلیل است که در چنین روزی در  سال1828میلادی  ژان هانری دونان مؤسس صلیب سرخ جهانی درژنو به دنیا آمد . او برای نخستین بار در جهان  بنای صلیب سرخ جهانی را گذاشت و به همین دللی نیز جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد .
 جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران در سال 1301 خورشیدی در کشور تاسیس شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بنا به تصویب شورای انقلاب، اداره کلیه مراکز درمانی جمعیت به وزارت بهداری وقت منتقل شد و نام جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت.در حال حاضر جمعیت درقالب پنج  رکن اساسی شامل سازمان امداد ونجات ، سازمان داوطلبان، سازمان جوانان، سازمان تدارکات پزشکی و معاونت درمان و توانبخشی، وظیفه انجام  فعالیت های امداد رسانی به آسیب دیدگان حوادث طبیعی و جنگ را برعهده دارد.

در چنین روزی در سال 1945 میلادی پس از چند سال جنگ خونین میان دول مختلف ، میان کشور های متخاصم اعلان  آتش بس شد .
در چنین روزی در سال 1939 جنگ جهانی دوم آغاز شد . هیتلر پیشوای  آلمان نازی در فوریه 1938 میلادی با در ست گرفتن فرماندهی ارتش  آلمان ، موقعیت خود را استحکام بخشید و به تدریج مقامات حساس مهم دولت را به نازی های اطریشی  واگذار کرد . بنابر نوشته های مورخین ، روز دوازدهم مارس همان سال قوای آلمان از مرز اطریش سرازیر و روز بعد الحاق اطریش به آلمان اعلام شد . هیتلر پس از آن مصمم شد تا با یاری سه میلیون آلمانی ساکن ایالت سودت آن کشور را نیز ضمیمه آلمان سازد .اما همه چیز به اینجا ختم نشد . در ماه مارس سال 1939 هیتلر علنا به چکسلواکی حمله کرد و سر تاسر این کشور را اشغال نمود . پس از اشغال این دو کشور ، وی  شروع به تهدید لهستان کرد . در اوت 1939 آلمان و اتحاد جماهیر شوروی سابق قرار داد عدم تجاوز به یکدیگر را امضا کردند . اما چند روز پس از آن  یعنی در  روز نخست سپتامبر قوای آلمانی ظرف چهار هفته لهستان را تصرف کردند . بهانه جنگ ظاهرا مقررات سنگین معاهده ورسای بود . پس از این تجاوزات ، رسما جنگ جهانی دوم آغاز شد و لهستان ، بریتانیا و فرانسه مشترکا علیه آلمان اعلام جنگ دادند و در ماه ژوئیه نبر دهای آلمان و انگلیس آغاز شد  . این جنگ چهار سال ادامه یافت و کشور های مختلفی چون آمریکا ، ژاپن ، شوروی ، ایتالیا و.. در آن دخیل شدند . در روز 24 آوریل 1945 سرانجام  ار تش آلمان   تسلیم شد و روز هشتم ماه مه 1945 جنگ در قاره اروپا پایان یافت . ار تش آمریکا برای تسلیم نهایی ژاپن دو بمب اتمی بر فراز این کشور رها کرد و سرانجام ژاپنیها در چهاردهم  اوت سال 1945 تسلیم بلا شرط شدند . در طول این جنگ هفت و نیم میلیون سرباز روسی ، سه میلیون سرباز آلمانی ، یک و نیم میلیون سرباز ژاپنی ، چهارصد هزار سرباز انگلیسی وسیصد هزارسرباز آمریکایی کشته شدند . کل کشته شدگان این جنگ را حدود سی و نه  میلیون رقم می زنند .