فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱ اردیبهشت
    • 20 April
    • ١١ شوال

در چنین روزی در سال 1359 ه ش سهراب سپهری شاعر پر آوازه ایرانی در گذشت.
سهراب سپهری شاعر بر جسته و معاصر ایران در سال  1307 در خانواده ای  اهل شعر و نقاشی به دنیا آمد. سپهری تا پانزده سالگی در شهر کاشان به سر برد و روح خود را در زیبایی های این شهر سنتی و زیبا جلا داد. این وابستگی های روحی  او به مایه های جاودانه  شهر کاشان به خوبی در آثار ادبی و هنری بعدی او  نمایان است. وی شعر صدای پای آب را با الهام از قریه چنار واقع در حد واسط کاشان و مشهد اردهال سرود و دهکده زیبای گلستانه  واقع در اطراف کاشان الهام بخش او در سرودن شعر گلستانه شد. سپهری در همین دوران به مطالعه آثار نویسندگان و شعرای برجسته جهان چون لامارتین، گوته، امیل زولا، شاتوبریان و هوگو پرداخت. وی یک سال بعد  پس از پایان تحصیلات سیکل اول متوسطه به تهران رفت و در دانشسرای مقدماتی نام نویسی کرد. پس از پایان دوران دانشسرا به کاشان بازگشت و به سرودن شعر و نقاشی  مشغول شد. اما بعد دوباره به تهران رفت و برای تحصیل در رشته نقاشی در دانشکده هنرهای زیبا ثبت نام کرد. شعر و نقاشی سهراب همچون دیگر همعصران وی تحت تاثیر امواج نو قرار گرفت و او نیز وارد حیطه شعر نو و نقاشی مدرن شد.
سپهری در طول عمر خود توانست با سفر به کشور های مختلف در زمینه شعر و نقاشی این کشورها اطلاعات گرانسنگی بیابد. وی با مطالعه شعر ژاپنی و غور در هایکوهای شاعران این دیار تاحدودی زیادی توانست به تفکر حاکم بر اشعار شاعران این سرزمین و فلسفه ذن آگاهی یابد. سهراب اولین کتاب خود به نام مرگ رنگ را در سال 1330 چاپ کرد. زندگی خواب ها، شرق اندوه، صدای پای آب، مسافر و هشت کتاب از جمله آثار سهراب سپهری است. این هنرمند پرآوازه ایران در اردیبهشت ماه 1359 در اثر بیماری سرطان خون درگذشت و در مشهد اردهال به خاک سپرده شد.  بر خلاف گفته بر خی از منتقدان ادبی مبنی بر دور بودن اشعار سپهری از مردم، طبع زلال و خلاق سهراب از او چهره ای آفریدگار و مردمگرا ساخت. تاثیراتی که سپهری از عرفان هند پذیرفت به خوبی در کتاب " اتاق آبی" اش به صورت بارزی خود را می نمایاند. سپهری نیز از موثرترین شاعران صاحب نفوذ در جریان شعری نسل های بعد از خود و به ویژه در شاعرانی است که پس از انقلاب اسلامی به شعر روی آورده اند.

در چنین روزی در سال 1949 میلادی کار تصویب کنوانسیون ژنو آغاز شد.  کار تصویب این کنوانسیون که تا بیست و یکم اوت همان سال به طول انجامید. کنوانسیون مزبور تا حدود زیادی وضعیت حقوقی جنگ و همچنین اسرای متخاصیمین را مشخص می کرد.

در چنین روزی در سال 1920 میلادی بالفور وزیر امورخارجه انگلستان اعلامیه خود درباره فلسطین را صادر نمود. بیانیه ابتدایی بالفور در سال 1917 میلادی  منتشر شد. این اعلامیه سالها  بعد سبب تشکیل اولین دولت صهیونیستی در فلسطین اشغالی شد. با نگاهی به تاریخ می توان دریافت که  انگلیس، در زمان اوج قدرت، تمامی هم خود را برای نابود کردن توان  سیاسی و نظامی جهان اسلام، تحت قیمومت در آوردن سرزمین های اسلامی و تاسیس یک رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی بکار گرفته بود. بر همین اساس و در آستانه اشغال فلسطین توسط ژنرال آلنبی، جیمز بالفور وزیرامور خارجه وقت انگلیس طی نامه ای  به لیونل والتر دوروچیلد، قول همکاری تمام عیاری را در جهت تاسیس یک رژیم صهیونیستی در فلسطین به وی داد. لذا  در زمانی که آلنبی به سوی فلسطین می شتافت، بالفور نیز جدی ترین گام را در  زمینه تشکیل یک رژیم صهیونیستی در فلسطین برداشت. در همین زمان صهیونیست ها از نامه  بالفور و پیشروی ژنرال آلنبی به عنوان استجابت دیرینه دعای قوم یهود یاد می کردند. طی مدت سی سال و در حالی که مسلمان ها در اختلاف و چند دستگی به سر می بردند، بریتانیا  زمینه را برای تشکیل رژیم صهیونیستی فراهم کرد. هجوم صهیونیست ها از سراسر جهان به فلسطین, تشکیل گروه های نظامی صهیونیستی، در اختیار قرار دادن امکانات مالی و اقتصادی، تقویت وجهه صهیونیست ها در جهان از طریق رسانه های بین المللی و سرکوب مسلمانان فلسطین از جمله مهمترین اقدامات استعمار در جهت  تشکیل رژیم صهیونیستی بود. سرانجام پس از آمده شدن موقعیت، انگلستان بر قیمومت و اشغال خود در فلسطین پایان داد و از آن جا خارج شد. پس از این واقعه،  رژیم اشغالگر قدس موجودیت خود را  اعلام شد و نخستین جنگ اعراب و این رژیم که منجر به پیروزی صهیونیست ها شد، در گرفت.

در چنین روزی در سال 1974 میلادی ژنرال محمد ایوب خان رئیس جمهور پاکستان درگذشت. وی با انجام یک کودتای نظامی در این کشور  بر اریکه قدرت در پاکستان تکیه زد.

درچنین روزی درسال110هجری قمری ابن سیرین فقیه و دانشمند قرن دوم هجری دارفانی را وداع گفت. ابن سیرین پس ازطی مقدمات علوم، به سفر روی آورد و با حضوردرصفوف علمی شهرهای مختلف جزیره العرب نظیرمکه، کوفه، مدائن به جمع آوری احادیث مختلف پرداخت. صحاح سته اهل سنت از ابن سیرین به عنوان فقیهی صاحب رای یاد می کردند چرا که او درحفظ و نقل حدیث بسیار دقیق بود. او همچنین در میان رجالیون از افراد ثقه است و روایات معصومین منقول از وی مورد توجه اصحاب درایه و رجال قرارمی گیرد. وی با بیش ازسی تن ازصحابی پیامبراکرم(ص) ارتباط نزدیک  داشت.
به سبب گفتار و رفتار نیکوی او و زهد و تقوای بسیارش، خداوند تعالی به وی علم تعبیرخواب اعطا کرد که هم اکنون نیز کتاب تعبیرخواب او در میان عموم مردم از اقبال خاصی بر خورداراست. از وی آثار خطی مختلفی به جای مانده است که از میان آنها می توان به الحیوان جاحظ اشاره کرد.