فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۰ اردیبهشت
    • 9 May
    • ٣٠ شوال

همه ساله درچنین روزی دراویش پیرو فرقه مولویه درترکیه جشنواره سالگشت تولد جلال الدین محمد بلخی رادرقونیه که آرامگاه وی دراین شهرقرار دارد، آغازمی کنند . این مراسم یک هفته ادامه دارد. صوفیان فرقه مولویه با خواندن اشعارمولوی به سماع می پردازند . این مراسم گروه های مختلف مردم از ملیت ها ی گوناگون از کشورهای مسلما ن و غیر مسلمان را به خود جذب می کند. متاسفانه اشعار نغز و برانگیزاننده جلال الدین محمد مولوی که به زبان شیرین فارسی سروده شده است در این مراسم به ترکی خوانده می شود و بدون شک بخش مهمی از ملا حت خود را در ترجمه از دست می دهد.  
مولانا جلال الدین محمد بن  بهاءالدین از شاعران و عارفان نامی ایران زمین در سال604 هجری قمری به دنیا آمد . این شاعر نامی پارسی گوی  در بلخ متولد شد . پدرش بهاء الدین ولد از عرفا و مرشدان بنام بود که بنا به دعوت سلطان علاء الدین کیقباد به قونیه عزیمت کرد و به ارشاد و تربیت دینی مردم پرداخت . مولانا پس از مرگ پدر بنا به وصیتی که کرده بود به جای او نسشت و وظیفه ارشاد مردم را به عهده گرفت . او در همین زمان از محضر درس استادان بزرگی چون برهان الدین محقق ترمذی که از شاگردان پدر بود بهره های فراوان برد و از او اجازه ارشاد مردم را دریافت کرد . ملای رومی  در سال 642 ه ق با عارف وارسته شمس الدین محمد تبریزی آشنا شد و به شدت شیفته اخلاق و شخصیت آن عارف برجسته گشت . پس از این شیفتگی بود که مولانا تمام  کار های  خویش را به کناری نهاد  و در حلقه مریدان شیخ در آمد . پس از مدتی شمس تبریزی به دلایلی از جمله حسادت و رشک مریدان مولوی ، از مولانا جدا  و از این پس مولوی  بیش از پیش آشفته خاطر شد .  پس از چنین اتفاقی انقلابی در درون مو لانا به وجود آمد و حاصل این انقلاب و عاشقی خلق آثار بر جسته ادبی ای چون مثنوی معنوی و دیوان شمس است . کتاب مثنوی که گنجینه ای از عرفان و حکمت است در شش دفتر و بیست و شش هزار بیت نگاشته شد . دیوان شمس او نیز سرشار از غزلیات ناب و زیبای پارسی است . فیه مافیه و مجالس سبعه از دیگر آثار برجسته این شاعر بزرگ ایرانی است . ملای رومی در چنین روزی   در سال 672 ه ق دار فانی را وداع گفت و به دیدار معشوق ادبی خود شتافت . پیکر او را در قونیه به خاک سپرده اند.

در چنین روزی در سال 1265 میلادی دانته آلیگیری شاعر مشهور و بر جسته ایتالیایی به دنیا آمد . کمدی الهی مهمترین اثر اوست .


در چنین روزی در سال 1860 میلادی سرجیمز ماتیو باری رمان نویس مشهور اسکاتلندی یده به جهان گشود . مارگاریت آگیلوی ، پیتر پان و وزیر کوچک عناوین مهمترین آثار اویند  .


در چین روزی در سال 1895 میلادی لوچینی بالگا فیلسوف مشهور ایتالیایی و شاعر بر جسته این کشور متولد شد . شکوفه های شکسته و دام عناوین مهمترین اثار اویند .

در چنین روزی در سال 1915 میلادی جنگ آرتواز میان دو کشور آلمان و فرانسه   در منطقه ای به همین نام آغاز گردید .

در چنین روزی در سال 1944 میلادی نخستین بانک چشم در نیویورک گشایش یافت .


در چنین روزی در سال 1945 ، پس از تسلیم کامل  دولت آلمان جنگ جهانی دوم در جبهه های اروپا به پایان رسید .