فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۱ اردیبهشت
    • 10 May
    • ١ ذوالقعده

حضرت معصومه ( س) درچنین روزی درسال 173  ه ق  دیده به جهان گشودند . نام شریف آن بزرگوارفاطمه ومشهورترین لقب آن حضرت، معصومه است. پدر بزرگوارش امام هفتم شیعیان حضرت موسى بن جعفر (ع) و مادرمکرمه اش حضرت نجمه خاتون (س) است . ایشان ازاوان کودکی پس اززندانی شدن و شهادت پدر، تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارش حضرت على بن موسى الرضا (ع) قرارگرفت. یک سال بعد ازهجرت امام رضا(ع) به مرو، حضرت معصومه (س) به شوق دیداربرادر و ادای  پیام ولایت به همراه عده اى ازبرادران وبرادرزادگان به طرف خراسان حرکت کرد و درهر شهر ومحلى مورد استقبال مردم واقع مى شد. ایشان در این سفر  مخالفت خود واهل بیت (ع) را با حکومت حیله گربنى عباس اظهار مى کرد. بدین جهت تا کاروان حضرت به شهر ساوه رسید عده اى از مخالفان اهل بیت که از پشتیبانى مأموران حکومت برخوردار بودند، راه رابر ایشان بستند وبا همراهان حضرت وارد جنگ شدند. درنتیجه این نبرد تقریباً همه مردان کاروان به شهادت رسیدند، حتى بنابر نقلى حضرت معصومه (س) را نیز مسموم کردند. پس از آن حضرت فاطمه معصومه (س)بیمار شدند وچون دیگر امکان ادامه راه به طرف خراسان نبود قصد شهر قم را نمود. ایشان چندین روز  در این شهر زندگى کرد ودراین مدت مشغول عبادت وراز ونیاز با پروردگار متعال بود. محل عبادت آن حضرت در مدرسه ستیه به نام « بیت النور» هم اکنون محل زیارت ارادتمندان آن حضرت است. سرانجام در روز دهم ربیع الثانى و « بنا برقولى دوازدهم ربیع الثانى» سال  201هجرى پیش از آن که دیدگان مبارکش به دیدار برادر روشن شود، با اندوه فراوان دیده از جهان فروبست و شیعیان را درماتم خود به سوگ نشاند .مردم قم با تجلیل فراوان پیکر پاکش را به سوى محل فعلى که در آن روز بیرون شهر و به نام « باغ بابلان» معروف بود تشییع نمودند.


درچنین روزی در  سال1830میلادی  فرآنسوآماری رائول شیمیدان مشهور فرانسوی به دنیا آمد . وی در حوزه فیزیک نیز مطالعات گستدره ای به انجام رسانده است . رائول را به عنوان پدر شیمی جدید در جهان می شناسند .


درچنین روزی در  سال1940میلادی و در میانه جنگ جهانی دوم  ارتش نازی  کشورلوکزامبورک را درجنگ جهانی دوم به اشغال خود در آورد .

در چنین روزی در سال 1992 میلادی جمهوری ارمنستان قره باغ را به اشغال خویش در آورد .


در چنین روزی در سال 1829میلادی همفری دیوی یکی از بر جسته ترین شیمیدانان  و فیزیکدانان  انگلیسی درگذشت. وی در حوزه علم شیمی توانست شماری از عناصر مورد تجزیه و ترکیب قرار دهد .

در چنین روزی در سال 1905 میلادی برای نخستین بار در تاریخ روسیه مجلس دو ما در این کشور تشکیل شد .


در چنین روزی در سال 1973میلادی ،  جبهه پوسیاریو درکشورجمهوری عربی صحرا تشکیل شد. جمهوری عربى صحرا درغرب افریقا و در ناحیه صحرایى و ساحل شرقى اقیانوس اطلس، بین کشورهاى الجزایر، مراکش و موریتانى قرار دارد.
 مردم صحرا مبارزات گسترده ای را از زمان اشغال این کشور از سوی مراکش آغاز نمودند که در بهار چنین سالی جهت تشکل این مبارزات «جبهه پولیساریو» پدید آمد که نام صحرا را به جمهورى عربى صحرا تغییر داد.  کمیته آزادى بخش سازمان وحدت افریقا این جبهه را سه سال بعد به رسمیت‏شناخت. تا کنون بیش از هشتاد  کشور این کشور را به رسمیت‏شناخته‏اند. ایران در سال 1980 میلادی آنرا به رسمیت‏شناخت .


در چنین روزی در سال 1878 میلادی گوستاو استرسمن صدر اعظم آلمان به دنیا آمد . وی به سال 1926 میلادی جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد .

در چنین روزی در سال 1889 میلادی کارل بارت نویسنده و فیلسوف سوییسی به دنیا آمد . «عملکرد و انتظار»  عنوان مهمترین  اثر اوست .