فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۲ اردیبهشت
    • 11 May
    • ٢ ذوالقعده

درچنین روزی درسال 903 ه ق ، میرخواند بلخی ازمورخان برجسته ایران زمین درسن 63 سالگی دارفانی را وداع گفت . وی پس ازطی تحصیلات  ابتدایی به تحصیل فقه و فلسفه اسلامی پرداخت و دراین رشته ها ازاعاظم روزگارخود گشت. میرخواند درجوانی عازم هرات شد ومورد توجه خاص امیرعلی شیرنوایی ادیب برجسته عصرقرارگرفت. وی درهمین دوران کتاب ارزشمند خود با نام روضه الصفا را به رشته تحریر درآورد. این کتاب هم اکنون دردانشکده های ادبیات و تاریخ تدریس می شود .

درچنین روزی درسال 1935 میلادی ، نخستین فرستنده تلویزیونی جهان دربرلین آغاز به کارکرد . این فرستنده
نیپکو نامداشت . پاول نیپکو درراه اندازی این فرستنده وهمچنین تبیین امواج تلویزیونی نقش بسزایی ایفا کرده بود .


در چنین روزی در سال 1895 میلادی جیدوکریشنا مورتی فیلسوف مشهورهندی به دنیا آمد . آوازهای زندگی عنوان مهمترین اثر اوست .


در چنین روزی در سال 1904 میلادی سالوادور دالی نقاش برجسته اسپانیایی و بنیانگذار سبک سورئالیسم در نقاشی به دنیا آمد .سالوادور دالی ای دومینچ" در روز یازدهم می 1904در خانواده ای متشخص به دنیا آمد و از همان سنین کودکی نقاشی را در پیش گرفت.او در سال 1922 تحصیلاتش را دردانشگاه هنرهای زیبای مادرید آغاز کردو پس از مدتی با "فدریکو گارسیا لورکا"،شاعر و "لوییس بونوئل "،فیلمساز نامی آشنا شد . آنها به مدد یکدیگر  آثارهنری متمایزی را ارائه دادند. او مدتی در گروه نقاشان و مجسمه سازان سورئالیست فعالیت کرد و با ارائه نقاشیهای شگفت انگیز،  نام خود را به عنوان یکی از نام آورترین نقاشان سبک فرا واقعی تثبیت کرد."دالی"در کنار نقاشی به سینما،تئاترو اپرا علاقه داشت و در این زمینه ها نیز فعالیت کرد.از جمله آثار مطرح این هنرمند می توان به نقاشیهای "سبد نان"،"مرگ بهتر از ننگ"،"رویای کریستف کلمب"و "شام آخر"اشاره کرد.این هنرمند نامی درروز بیست و سوم ژانویه  1989 براثر حمله قلبی در گذشت.


در چنین روزی در سال  1967 میلادی  چند تن از مقامات ارشد  آمریکایی که عامل و مسبب بروز جنگ علیه ویتنام بودند در این کشور محاکمه شدند . این دادگاه را برتراند راسل فیلسوف مشهور پیشنهاد کرده بود .

درچنین روزی در  سال 1867میلادی ،  لوکزامبورگ به استقلال دست یافت . پیشتر لوکزامبورگ تحت سیطره آلمان قرار داشت .


در چنین روزی در سال 1330 میلادی قسطنطنیه ( استانبول فعلی ) پایتخت جدید امپراطوری روم شرقی شد . این امر را کنستانتین امپراطور روم  پیشنهاد کرد .


در چنین روزی در سال 1947 میلادی لائوس صاحب قانون اساسی شد . بر این اساس رژیم این کشور به دموکراسی پارلمانی تغییر هویت داد . کشور لائوس در شبه جزیره هندوچین قرار دارد. این سرزمین محصور در خشکى است و به دریا راه ندارد.
مسلمانان این کشور از نژاد چام (شام)و اغلب چینى هستند.  در دهه شصت  که لائوس وضع ناگوارى داشت مسلمانان آسیبهاى فراوانى دیدند و با روى کار آمدن کمونیست‏ها، فشار بر آنان شدت بیشترى یافت.


در چنین روزی در سال 1949 میلادی کشور سیام نام خود به تایلند تغییر داد  . تایلند در جنوب شرقى آسیا و شبه جزیره هندوچین بر کنار خلیج‏سیام قرار دارد.مساحت آن بیش از پانصد و چهارده هزار کیلومتر مربع وسعت آن است و بیش از پنجاه  میلیون سکنه دارد. مرکز حکومت آن بانکوک است.

در چنین روزی در سالل 1968 میلادی گفتگو های صلح ویتنام میان آمریکا و ویتنام شمالی در پاریس آغاز شد .


در چنین روزی در  سال 1940 میلادی ،  نیروهای نظامی دو کشور   فرانسه و انگلیس  بلژیک  را به تصرف خویش در آوردند . این عمل در برابر حملات گسترده ارتش نازی به این شهر و به منظور حمایت از مردم بلژیک در برابر آلمان ها انجام پذیرفت .