فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۳ اردیبهشت
    • 12 May
    • ٣ ذوالقعده

در چنین روزی در سال 1358 پس از پیروزی انقلاب اسلامی معاهده کاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران ملغی اعلام گردید . حسنعلی منصور در دوران انقلاب سفید شاه دومین نخست وزیر عصر انقلاب سفید شد . در همین دوره بود که طرح  لایحه کاپیتولاسیون (حق قضاوت کنسولی) به اتباع آمریکایی مطرح شد . حسنعلی منصور با جدیت   تمام ننگین ترین لایحه تاریخ ایران را به مجلس برد تا آن را به تصویب برساند . وی علیرغم مخالفت های مردمی و همچنین بیانات حضرت امام خمینی ره  در این زمینه تلاش های بسیاری کرد و سرانجام آن را به تصویب رساند . تصویب کاپیتولاسیون خشم مردم را برانگیخت . امام خمینی ره هم  در حضور هزاران نفر از مردم قم وتهران که از ساعاتى پیش در منزل و کوچه‏هاى اطراف منزل امام اجتماع کرده بودند  بیانات تاریخى خود را علیه کاپیتولاسیون ایراد کرد.

امام ره  سخنان خود را پس از نام خدا با آیه انا لله و انا الیه راجعون آغاز کردند و فرمودند : من تاثرات قلبی خودم را نمی توانم اظهار کنم ، قلب من در فشار است . از روزی که مسایل اخیر را شنیدم، خوابم کم شده ، ناراحت هستم ...  ایران دیگر عید ندارد، عید ایران را عزا کردند...عزا کردند و چراغانى کردند، عزا کردند و دسته جمعى رقصیدند، ما را فروختند، استقلال ما را فروختند، باز هم چراغانى کردند، پایکوبى کردند...عزت ما پای کوب شد ، عظمت ایران از بین رفت ...آقایان! من اعلام خطر می کنم . ای ارتش ایران! من اعلام خطر می کنم . ای بازرگانان ایران! من اعلام خطر می کنم . ای علمای ایران ! من اعلام خطر می کنم . ای علمای ایران ! ای مراجع اسلام من اعلام خطر می کنم . ای فضلا ! ای طلاب ! ای حوزه های علمیه ! ای نجف ! ای قم ! ای تهران ! ای شیراز! من اعلام خطر می کنم والله گناهکار است کسی که داد نزند ، والله مرتکب کبیره است کسی که فریاد نزند .   سخنان تکان دهنده، متاثر کننده و مقطع امام، هر بار با فریاد شیون و زارى مردم حاضر همراه مى‏شد. حسنعلی منصور سرانجام در سال 1343 ه ش تاوان کار خود را  به دست گروه فداییان اسلام پس داد .


در چنین روزی در سال 1381 ه ش حجه الاسلام والمسلمین استاد کاظم شامنه چی از فضلای حوزه علمیه دیده از جهان فروبست. از ایشان آثار متنوعی در حوزه علوم اسلامی به جای مانده است.


در چنین روزی در سال 1378 ه ش آقای خاتمی رییس جمهور با هدف گسترش روابط میان کشور های عربی اسلامی سفر خود را  به چندین کشور عربی اسلامی آغاز کرد .


در چنین روزی در سال 1820 میلادی فلورانس نایتینگل ایتالیایی به دنیا آمد . وی نخستین پرستار تحصیلکرده و بنیانگذار پرستاری مدرن در جهان به شمار می رود .نایتینگل در دوران  جنگ کریمه تمام وقت خویش را صرف مراقبت از مجروحان جنگی کرد .


در چنین روزی در سال 1872میلادی ،  گریگوری راسپوتین از مشاورین ارشد نیکلای دوم به دنیا آمد . راسپوتین از افراد بانفوذ در این دوره از تاریخ روسیه به شمار می رود . او در آن هنگام در تمامی امور سیاسی کشور مداخله می کرد . وی در بیستم دسامبر 1916 به دست یکی از شاهزادگان میهن پرست ورسیه به قتل رسید .