فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۴ اردیبهشت
    • 13 May
    • ٤ ذوالقعده

درچنین روزی درسال 1270 ه ش به فتوای آیت الله میرزاحسن شیرازی امتیاز تنباکولغو شد . واقعه تنباکو(رژی) سرسلسله جنبش های آزادی خواهانه در تاریخ معاصر ایران است .  واقعه ازاین قرار است که درتابستان سال 1308ه ق تالبوت یک سرگرد انگلیسی به ناصرالدین شاه پیشنهاد امتیاز انحصاری خرید و فروش توتون و تنباکو درسراسر ایران به مدت پنجاه سال را داد . شاه نیز با تشویق دیگران این قرار داد را پذیرفت و شرکت انگلیسی تالبوت موظف شد سالانه خواه سود کند یا نه مبلغ 150 هزار لیره انگلیسی و نیز یک چهارم سود سالانه خود را به ایران  پرداخت  کند . با انتشار خبر ، بسیاری از علما و مردم بر آشفتند . در همین هنگام میرزای بزرگ با صدور فتوایی در مقابل این دسیسه ایستاد .
متن حکم به این شرح است :
بـسـم اللّه الـرحمن الرحیم , الیوم استعمال تنباکو و توتون , باى نحو کان , در حکم محاربه باامام زمان صلوات اللّه و سلامه علیه است حرره الاقل محمد حسن الحسینى .
با صدور این فتوا مردم مبارزه سیاسی علیه قراداد استعماری  امتیاز تنباکو را یک وظیفه شرعی و تکلیفی الهی دانستند و قلیان ها را شکسته و توتون و تنباکو را را به آتش کشدند . ناصر الین شاه نیز مجبور شد با پرداخت غرامتی این قرار داد را فسخ کند . فتوای تاریخی  این مرجع  بزرگوار در تحریم تنباکو فاجعه ای را که در سال 1309 ه ق به دست ناصر الدین شاه قاجار با واگذاری امتیاز دخانیات ایران به مدت پنجاه سال در حال شکل گرفتن بود در نطفه خفه کرد . 

امام خمینى (ره ) در این باره فرمودند:آن مرحوم  که در سامره تنباکو را تحریم کرد ، براى این که ایران را تـقـریـبـا در اسارت گرفته بودند ،  به واسطه قرار داد تنباکو و ایشان یک سطر نوشتند که تنباکو حرام است  و حتى بستگان خود آن جائر (ناصر الدین شاه ) هم و حرمسراى آن جائر ترتیب اثر دادند بـه آن فتوا و قلیانها را شکستند و دربعضى جاها تنباکوهایى که قیمت آن هم زیاد بود در میدان آوردنـد و آتـش زدنـد وشـکست دادند آن قرارداد را و لغو شد قرارداد و یک چنین چیزى و آنها دیـدنـد کـه یـک روحـانـى پـیرمرد در کنج دهى از دهات عراق  یک کلمه مى نویسد و یک ملت قیام مى کند و قراردادى که مابین شاه جائر و انگلیسیها بوده است , به هم مى زند و یک قدرت این طورى دارد او ( سخنرانی امام خمینی " ره "  در مورخه  28/8/1359 )
مـیـرزا مـحـمـد حـسن بن میرزا محمود بن محمد اسماعیل حسینی شیرازی از علمای عالیقدر شیعه در پانـزدهم جمادى الاولى سال 1230 ه ق در شیراز  دیده به جهان گشود . ایشان  پس از طی مقدمات علوم در حوزه های علمیه شیراز و اصفهان به عراق رفت و در  آنجا به سلک شاگردان شیخ انصاری اعلی الله مقامه الشریف  در آمد . وی در سال 1291 ه ق در سامره اقامت گزید و در آنجا به به تدریس و تعلیم مشغول بود . آن فقیه فرزانه   حـدود بیست و سه سال  مرجع شیعیان  جهان بود و در دوره علمی خویش شاگردان بسیاری را تربیت کرد که از میان آنها می توان به آخوند مـلا مـحمد کاظم خراسانى ،  سیدمحمد کاظم طباطبائى یزدى ،    حاج میرزا حـسـیـن سـبزوارى ،  سید محمد فشارکى رضوى ،  میرزا محمد تقى شیرازى و... اشاره کرد . آن عالم ربانی  از خود آثار گرانبهایی به جای نهاده است که از میان آنها می توان به رسالاتی مبسوط در ابواب مختلف فقهی   ،  حاشیه اى بر نجاة العباد و تعلیقه اى بر کتاب معاملات آقا وحید بهبهانى اشاره کرد . شاگردان ایشان نیز بسیاری از دروس ایشان را به رشته تحریر در آوردند که منتشر شده اند . سرانجام آن عالم ربانی در چنین روزی در سال 1273 ه ش مصادف با  بیست و چهارم شعبان 1312 ه ق رحلت کردند .


در چنین روزی در سال 1272 ه ش نخستین مدرسه نقاشی در ایران به همت صنیع الملک تاسیس گردید. صنیع الملک از استادان بزرگ نقاشی ایران است . او در دوره قاجار می زیست . وی  نقاشی را در ایتالیا آموخت .  از جمله شاگردان او می توان به کمال الملک اشاره کرد. عمده آثار وی برگرفته از  سبک کار رافائل-نقاش بزرگ ایتالیایی است .  تالار برلیان و طبیب از مهمترین آثار اویند .


درچنین روزی در  سال 1363 هجری شمسی حبیب یغمایی یکی از برجسته ترین  شاعران و نویسندگان کشور مان در گذشت .
انتشار نشریه ادبی  یغما به مدتی طولانی از مهمترین آثار وی است . از او آثار ادبی دیگری نیز به جای مانده است . 


درچنین روزی اردیبهشت ماه سال 1375 هجری شمسی راه آهن مشهد-سرخس- تجن  با حضور رئیس جمهوروقت  ایران آقای هاشمی رفسنجانی افتتاح شد .  مراسم افتتاح خط آهن مشهد - سرخس تجن به طول  165 کیلومتر  با حضور یازده  رئیس جمهور و دهها مقام عالى‏رتبه و نمایندگان ارشد بیش از پنجاه  کشور جهان برگزار شد  . به وسیله این خط آهن جاده تاریخى ابریشم
دوباره احیا شد  وتوسط آن  دو قاره بزرگ آسیا و اروپا به هم متصل شدند . این راه آهن پیوند دهنده  کشورهاى عضو اکو (افغانستان، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان، ترکیه) ،  دو هدف عمده را دنبال می کرد .نخست ارتباط بخش های  اقتصادى و صنعتى  کشور  با همسایگان و دیگر،  ایجاد امکانات توریسم با کشور های آسیای میانه و قفقاز . این  راه آهن  ظرفیت جابجایی یک میلیون نفر مسافر را داراست .


در چنین روزی در سال 1857 میلادی سر رونالد راس مرض شناس و پزشک مشهور انگلیسی به دنیا آمد . او در سال 1902 میلادی به دلیل کشفیات فراوانش در حوزه علم پزشکی جایزه نوبل را از آن خود کرد .


در چنین روزی در سال 1882 میلادی جرج براک از مشهورترین نقاشان کوبیست فرانسوی به دنیا آمد . دوچرخه عنوان مهمترین اثر اوست . براک را از سردمداران کوبیسم در جهان می شاسند .

در چنین روزی در سال 1956 میلادی فاجف از مشهور ترین نویسندگان روسی دار فانی را وداع گفت . محافظ جوان عنوان مهمترین اثر اوست . وی به سن پنجاه و چهار سالگی خودکشی کرد .


در چنین روزی در سال 1961 میلادی بازیگر مشهور سینما گری کوپر در گذشت . وی دوبار جایزه اسکار بهترین بازیگری را از آن خود کرد. شب طولانی عنوان مهمترین فیلمی است که او در آن خوش در خشیده است . وی در شصت سالگی در گذشت .

در چنین روزی در سال 1968 میلادی بیش از یک میلیون فرانسوی علیه سیاست های دو گول و پمپیدو دست به تظاهرات زدند .


درچنین روزی در  سال 1483 میلادی  مارتین لوتر کشیش مذهبی آلمانی به دنیا آمد  . وی جنبشی را در اروپا راه اندازی کرد که به جنبش اصلاح دینی در تاریخ غرب مشهور شده است . او این جنبش را در سال 1517 میلادی به راه انداخت  . در آن زمان کلیسا معتقد بود  هر کس می ‏تواند با پرداخت مقدارى پول خود را از مجازات باز خرید نموده و نجات دهد . مارتین لوتر با این ایده به مخالفت‏برخاست و با ارائه اعلامیه‏اى مشتمل بر نود و پنج  ماده در برابر کلیسا و پاپ قیام نمود . یکى از اصول مهم او  احیای  ایمان به زعم خود بود .   و ی معتقد بود «کتاب مقدس‏» تنها منبع ایمان مسیحى است . هدف لوتر این بود که کلیسا را بر اساس تعالیم اصلى کتاب مقدس اصلاح نماید . بدین سبب نهضت وى «اصلاح انجیلى‏» نام گرفت . لوتر حاکمان آلمان را تشویق نمود که در برابر پاپ ایستادگى نموده و مردم را به پذیرش اصلاح انجیلى مجبور نمایند . قیام لوتر به پیدایش کلیساهاى مختلف «پروتستانى‏» در کشورهاى اروپاى شمالى نظیر «آلمان‏» ، «نروژ» ، «سوئد» ، «دانمارک‏» و «فنلاند» انجامید . زیرا دیرى نپایید که وحدت بین لوترى‏ها از هم پاشید و با این جدایى حرکت اصلاح نیز از هم گسست . و برخى از پیروان او کلیساهاى خاصى را ایجاد نمودند . به عنوان مثال، زوینگلى، (zwingli) م . 1531، در مساله حضور حضرت مسیح علیه السلام در عشاى ربانى با لوتر اختلاف پیدا نمود . و در سال 1519م کلیساى ویژه‏اى را در «زوریخ‏» تاسیس نمود . نهضت اصلاحى لوتر و شاخه‏هاى جدا شده آن در طول قرن شانزدهم تاثیرات زیادى در کلیساهاى «سویس‏» ، «فرانسه‏» ، «انگلیس‏» ، «آفریقاى جنوبى‏» و در نهایت «ایالات متحده آمریکا» ، به وجود آورد . به گونه‏اى که هم اکنون بسیارى از مسیحیان آمریکا، پروتستان هستند . جنبش اصلاحى دیگرى که در برابر «اصلاح انجیلى‏» به وجود آمد «اصلاح کاتولیکى متقابل‏» نام گرفت . کلیساى کاتولیک چون بسیارى از اشکالات وارده توسط مصلحان را به جا مى‏دانست، و از طرفى مصلحان بر اثر انگیزه اصلاحى خود عناصر مهمى از ایمان مسیحى را به فراموشى سپرده بودند، تحول جدیدى را به وجود آورد که هدف آن اصلاح کلیساى کاتولیک از درون بود . این اصلاح که بعد از دعوت پاپ براى برگزارى شورایى در شهر «ترنت‏» بوجود آمد، به بیشتر تخلفات مورد سرزنش لوتریان، پایان بخشید . و بر تعالیم کاتولیکى سنتى تاکید ورزید . این نهضت در کشورهایى مانند: «اسپانیا» ، «لهستان‏» و «ایرلند» که اکثریت آنها کاتولیک بودند، ادامه یافت . (منبع : ابوالفضل روحی ، واژه شناسی اصلاحات ، مجله رواق اندیشه ، شماره ده ،  )

درچنین روزی در  سال 1830 میلادی  کشور اکوادر به استقلال دست یافت . این کشور پیشتر از مستعمرات اسپانیا بود .