فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۵ اردیبهشت
    • 14 May
    • ٥ ذوالقعده

درچنین روزی درسال 761 هجری قمری ابن هشام ازلغت شناسان بزرگ ادبیات عرب درمصر درگذشت. وی درنحواستاد بود ودرحوزه ادبیات عرب نیزنظریات ویژه ای دارد .

همه ساله چنین روزی به عنوان روزبزرگداشت فردوسی در ایران گرامی داشته می شود. حکیم ابوالقاسم منصوربن فردوسی طوسی در سال 329 هجری در قریه ی باژ از توابع توس در خاندانی از طبقه دهقانان به دنیا آمد. از ایام جوانی شروع به سرایش یکی از بزرگترین شاهکارهای زبان و ادبیات پارسی یعنی شاهنامه کرد. منبع اصلی سرایش او شاهنامه منثور ابو منصوری بود که فردوسی پاره ای داستانهای منفرد، چون اخبار رستم و اخبار اسکندر را به  آن اضافه نمود و به ویرایش کلی این داستانها پرداخت تا کل آن را در اثری منسجم و یکپارچه به نام شاهنامه گرد آورد که به حق به پاس زحمت سی ساله اش به نام شاهنامه فردوسی نامیده می شود.  این کتاب بنا به عرف زمان به سلطان محمود غزنوی تقدیم گردید. لیکن شاهنامه به مذاق سلطان ترک تبار خوش نیامد که کتاب را همه تمجید از ایران و ایرانی دید و سلطان غزنوی محمود نامه می خواست و فردوسی شاهنامه سروده بود. این اختلاف باعث شد که شاعر غزنین را ترک گوید و از هرات به تبرستان و از آنجا به خراسان باز گردد، و به سال 411 هجری در زادگاه خویش در گذشت. کتاب وی که سند، شناسنامه و هویت ملی ایرانیان است، در روزگاری که استقلال ایرانیان از میان رفته بود و هویت آنان برباد بود، آبروی دوباره  به عنصر ایرانی بخشید تا بتواند دوباره عزت نفس خود را به دست آورد و به ابراز وجود بپردازد به این سبب کتابش با آنکه سالها بعد، مورد توجه دربارها قرار نگرفت، توسط مردم و ضبط سینه به سینه  و نقل نقالان و پدید آوردن افسانه ها و ترانه ها توسط مردم حفظ شد و بعدها نسخ متعددی از کتاب وی تهیه شد. در سالهای آغازین قرن معاصرکه رویکردی تازه به ادبیات گذشته ایران توسط دانشمندان معاصر و مستشرق صورت پذیرفت شاهنامه نیز مورد باز خوانی قرار گرفت و بسیاری ظرافت ها و نکات تازه در آن پیدا شد که هنوز هم عرصه پژوهش در شاهنامه بسیار فراخ  است. اگر چه شخصیت های زیادی چون؛ تقی زاده، دکتر ذبیح اله صفا، علامه مینوی، دکتر جلالی خالقی مطلق و دهها ادیب بزرگ دیگر در دوره ی معاصر در شناخت بیشتر از شاهنامه چراغ راه بوده اند. شاهنامه برای شناخته شدن هنوز نیاز به همت جمعی دارد به خصوص که بنیادی که متولی تحقیق و تفحص مختص شاهنامه باشد امروز وجود ندارد و بنیاد شاهنامه که در سالها قبل تشکیل شده بود تعطیل شده است. همچنین با گذشت سالها هنوز متنی نهایی و قابل قبول برای اکثر شاهنامه شناسان تهیه نشده است، البته زحمات دکتر جلال خالقی را در این زمینه نباید فراموش کرد که وی متنی موفق از شاهنامه ارایه کرده است.

در چنین روزی در سال 1352 ه ش فیلسوف معاصر و حکیم عالیقدر مهدی الهی قمشه ای دار فانی را وداع گفت. حکیم میرزا مهدى الهى قمشه‏اى در سال  1319 ه ق. مطابق با 1281 ه ش دیده به جهان گشود. آن عالم ربانی از بزرگان حوزه حکمت و فقاهت به شمار می رود. ایشان پس از طی مقدمات علوم از استادان بزرگی چون  ملا ابوالحسن قمشه‏اى (پدربزرگوارشان)، ملا محمد هادى فرزانه قمشه‏اى، حسن امین جعفرى، شیخ محمد حکیم خراسانى، شهید آیت الله سید حسن مدرس، آقا بزرگ حکیم (میرزا عسکرى شهید)، حاج آقا حسین قمى، شیخ اسدالله یزدى، حاج ملا محمد على معروف به فاضل، حاج شیخ حسن برسى، حاج میرزا حسن فقیه سبزوارى، میرزا مهدى اصفهانى و حکیم محمد طاهر فقیه نصیرى  بهره بردند . ایشان همچنین در طول عمر پر برکتشان شاگردان بسیاری تربیت کردند که از میان آنها می توان به حضرات آیات عبدالله جوادى آملى و حسن حسن‏زاده آملى اشاره کرد . ایشان همزمان با تحصیلات حوزوی به تحصیل در دانشگاه مشغول بودند وتوانستند تا اخذ در جه  دکترا از دانشگاه تهران پیش روند . از میان آثار علمى ایشان می  توان به  حاشیه و توضیحات بر تفسیر ابوالفتوح رازى، ترجمه قرآن به زبان شیوا و نثرى زیبا و امروزین، ترجمه صحیفه سجادیه، ترجمه مفاتیح الجنان، حکمت الهى (دو جلد)، شرح فصوص الحکم فارابى، مشاهدات العارفین فى اصول السالکین، رساله در فلسفه کلى، رساله در سیر و سلوک، رساله در مراتب ادراک، حاشیه بر مبدا و معاد ملاصدارى شیرازى و دیوان اشعار اشاره کرد .

در چنین روزی در سال 1811 میلادی پاراگوئه از اسپانیا استقلال خود را اعلام کرد .

در چنین روزی در سال 1686 میلادی گابریل دانیل فارنهایت مخترع و دانشمند مشهور آلمانی به دنیا آمد. او دستگاه دماسنج را اختراع کرده است.

در چنین روزی در سال 1667 میلادی جرج دو اسکودری یکی از نویسندگان مشهور فرانسوی در سن شصت و پنج سالگی در گذشت .

در چنین روزی در سال 1912 میلادی استریندبرگ نویسنده مشهور سوئدی دیده زا جهان فروبست . دیداناس عنوان مهمترین اثر اوست .

 درچنین روزی در سال 1575میلادی  پرتغالی ها آنگولا را به اشغال خود در آوردند  .