فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۶ اردیبهشت
    • 15 May
    • ٦ ذوالقعده


همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی خانواده در کشو رهای مختلف گرامی داشته می شود . خانواده به عنوان یکی از مفاهیم بنیادین در دین اسلام همواره مورد توجه  ائمه هدی علیهم السلام قرار داشته است . حفظ خانواده و صیانت از آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز مورد اشاره قرار گرفته است  . چندی پیش با همین هدف و به منظور تحقق اصل دهم قانون اساسی و در راستای اهداف توسعه ای ، سیاست گذاری و هماهنگی دستگاههای ذیربط و نظارت بر تصمیمات خانواده ، طرح  تشکیل   شورای عالی خانواده به ریاست رییس جمهور یا معاون آن ، از  تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذشت  . این شورا متشکل از 20 عضو و اعضای آن عبارتند از : رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ، وزیر بهداشت و درمان ، وزیر آموزش و پرورش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، وزیر کشور ، وزیر کار و امور اجتماعی ، روسای سازمان های تربیت بدنی ، بهزیستی ، صدا و سیما ، مشاور رییس جمهور در امور جوانان، رییس مرکز مشارکت زنان ، دو نفر از قوه قضاییه ، دو نفر از نهادهای غیردولتی  و سه نفر از اعضای کمیسیون های فرهنگی ، اجتماعی و حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی خواهند بود.همچنین آیین نامه اجرایی این شورا ، توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دستگاههای ذیربط طرف مدت شش ماه به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.


در چنین روزی در سال 1845 میلادی متسینکوف جانورشناس و پزشک و محقق مشهور اتحاد جماهیر شوروی سابق به دنیا آمد . وی به سال 1908 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .


در چنین روزی در سال 1859 میلادی پیر کوری فیزیکدان نابغه فرانسوی به دنیا آمد . او به همراه همسر دانشمندخود ماری کوری  توانست در حوزه عناصر رادیو اکتیو در طبعیت به تحقیق و تفحص بپردازد . وی به سال 1903 میلادی جایزه  نوبل را از آن خود کرد .


در چنین روزی در سال 1862 میلادی شنویتزلر نمایشنامه نویس و نویسنده بر جسته اطریشی به دنیا آمد . لاروند عنوان مهمترین اثر اوست .

جان وال   فیلسوف مشهور فرانسوی  در چنین روزی در سال 1888 میلادی دیده به جهان گشود .


در چنین روزی در سال 1891 میلادی بولگاکف نویسنده بر جسته روس به دنیا آمد . اونمایشنامه نیز می نگاشت . برف سیاه عنوان مهمترین اثر اوست .

در چنین روزی در سال 1894 میلادی ژان رنوار کارگردان مشهور فرانسوی متولد شد . بشر احمق عنوان مهمترین اثر هنری اوست .


در چنین روزی در سال 1886 میلادی امیلی دیکنسون از شاعران بنام آمریکایی در پنجاه پنج سالگی دار فانی را وداع گفت . از وی آثار و مجموعه شعرهای  متفاوتی به جای مانده است .


در چنین روزی در سال 756 میلادی  عبدالرحمان اول امیر کردوای  اسپانیا شد .این از نخستین تصرفات مسلمانان در اروپا بود .   گفته می شود در سال 1492 میلادی مسلمانان آخرین منطقه تحت حکومت خود را با غرناطه  ازدست دادند و مسیحیان قدرت را در سراسر اروپا در دست گرفتند . مسلمانان که در اروپا قدرت واحده بودند مورد تهاجم هر از گاه مسیحیان قرار می گرفتند ولی مسیحیان توان رویارویی با آنان را نداشتند . در این میان  پس از گذشت چندی مسیحیان اروپا روز به روز متحد تر می شدند ولی روسای  کشور های مسلمان کوس جدایی  سر می دادند . به همین دلیل دولت های کوچک  مسلمان اندلس،یکى پس از دیگرى در برابر مسیحیان وادار به تسلیم شدند و مسلمانان به سوى جنوب اندلس عقب نشینی کردند . آخرین دولتی که در مقابل مسیحیان مقاومت می کرد ‏دولت بنى نصر بود . شهر غرناطه پایتخت این دولت و مهمترین شهر اسلامى اندلس ، مدتها در برابر مسیحیان ایستادگى کرد.  اختلافات داخلى،مهمترین عامل ضعف مسلمانان در این برهه  در برابر قدرت در حال افزایش مسیحیان بود.دولت‏بنى نصر به تنهایى مى‏بایست در برابر دو دولت قدرتمند مسیحى اسپانیا یعنى کاستیل و آراگون ایستادگى مى‏کرد.با اتحاد این دو دولت و تشکیل دولت واحد اسپانیا کار بر مسلمانان سخت‏تر شد.دولت‏بنى نصر در آخرین روزهاى حیات خود،دست کمک به سوى دولت عثمانى دراز کرد.این دولت حتی به امید حفظ حیات خود،درصدد مصالحه با دولت مسیحى اسپانیا بر آمد.براى این منظور معاهداتى میان طرفین ‏منعقد شد اما دولت اسپانیا به هیچیک از معاهدات خود وفادار نماند.بنى نصر بار دیگر با توسل به جنگ کوشیدند موقعیت‏خود را حفظ کنند.در جنگهایى که در گرفت،سر انجام در سال 898 ه. ق  دولت‏بنى نصر شکست‏خورد و شهر غرناطه سقوط کرد.


در چنین روزی در سال 1672 میلادی برای نخستین بار در تاریخ ، ایالت ماساچوست آمریکا قانون رعایت حق مولف یا کپی  رایت  را به مرحله اجرا گذاشت .

در چنین روزی در سال 1796 میلادی نیروهای نظامی فرانسوی با حمله به رم میلان را به اشغال خود در آوردند .

در چنین روزی در سال 1896 میلادی بر اثر یک گردباد وحشتناک در تگزاس آمریکا بیش از هشتاد تن جان خود را از دست دادند  .

در چنین روزی در سال 1955 میلادی اطریش به استقلال دست یافت .