فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۷ اردیبهشت
    • 16 May
    • ٧ ذوالقعده


در چنین روزی در سال 1763 میلادی واکلین یکی از شیمیدانان بر جسته جهان به دنیا آمد . وی توانست در طول عمر خویش دو عنصر کرومیوم و بلیوم را کشف کند .

درچنین روزی در سال 1502 میلادی کشور اسپانیا  هندوراس را به اشغال خویش در آورد .

در چنین روزی در سال 1879 میلادی بر اثر معاهده گاندمارک میان دو کشور روسیه و انگلستان ،  دولت افغان ایجاد گردید .


درچنین روزی در  سال 1898 میلادی بزرگترین  گردباد  جهان در استرالیا به وقوع پیوست . این گرد باد امواج در یا را بیش از پانصد متر به هوابرده بود

در چنین روزی در سال 1948 میلادی نیروهای مصری وارد غزه شدند .

در چنین روزی درسال 1984 میلادی گینه بیسائو صاحب قانون اساسی شد .


در چنین روزی در سال 1989 میلادی میخاییل گورباچف رهبر اتحاد ماهیر شوروی سابق به دیدار یا دنگ شیائو پینگ پرداخت .  گورباچف در جهت تحکیم پایه های ارتباطی دو کشور و پس از سی سال  رسما با دنگ شیائوپینگ در پکن دیدار کرد .


درچنین روزی در  سال 1916 میلادی کشور های  بریتانیا و  فرانسه  کشورهای عربی را میان خود تقسیم کردند . این قرار داد به قرار داد سایکس مشهور شده است .


در چنین روزی در سال 1905 میلادی هربرت ارنست بیتز یکی از نوینسندگان برتر آمریکایی دیده به جهان گشود .« عشق لیدیا » عنوان مهمترین اثر اوست .


در چنین روزی در سال 1918 میلادی خوان رولفو یکی از مشهور ترین نویسندگان مکزیکی متولد شد . «پدرو پلارمو»  عنوان مهمترین اثر اوست .


در چنین روزی در سال 1944 میلادی جرج اید یکی از مشهورترین نویسندگان آمریکایی در گذشت . وی علاوه بر نگارش رمان به نویسندگی در حوزه نمایشنامه نیز علاقه داشت . او در هفتاد و هشت سالگی در گذشت .


درچنین روزی در  سال 1830 میلادی ،  ژان باتیست فوریه ریاضیدان و فیزیکدان فرانسوی در گذشت . وی به هنگام مرگ شصت و دو سال داشت .  نظریه ریاضی هدایت حرارت عنوان مهمترین اثر این دانشمند است .

در چنین روزی در سال 1606 میلادی دو هزار تن از خارجیان حاضر در کشور روسیه به طرز فجیعی به قتل رسیدند .

درچنین روزی در  سال 725 هجری قمری  امیر خسرو دهلوی  شاعر بزرگ فارسی زبان که در هندوستان می زیست دار فانی را وداع گفت . امیر سیف الدین محمود از شعرای نامی ایران زمین در سال 651 ه ق دیده به جهان گشود . پدرش امیر سیف الدین محمودی به هنگام حمله مغول از بلخ به هندوستان گریخت  و به همین دلیل خسرو در هند به دنیا آمد. وی  در دهلی اقامت داشت   و پادشاهان هند را مدح گفته است . او به شیخ نظام الدین اولیا ارادت می ورزید . از آثار او می توان به دیوان اشعار در پنج قسمت : تحفه الصغر ، واسطه الحیوه ، عزه الکمال ، بقیه النقیه  و نهایه الکمال اشاره کرد . او به تقلید از نظامی خمسه ای ساخته است که شامل مطلع الانوار ، شیرین و خسرو ، مجنون و لیلی ، آیینه اسکندری و هشت بهشت است . از آثار دیگر او مفتاح الفتوح ، قران  السعدین ، نه سیمرغ ، رسائل الاعجاز ، و خزائن الفتوح است . 

دلم در عاشقی آواره شد آواره تر بادا                    تنم از بی‌دلی بیچاره شد بیچاره تر بادا 
به تاراج عزیزان زلف تو عیاره ای دارد               به خونریز غریبان چشم تو عیاره تر بادا 
رخت تازه است و بهر مردن خود تازه تر خواهم     دلت خاره ‌ست و بهر کشتن من خاره تر بادا 
گرای زاهد دعای خیر میگویی مرا این گو              که آن آواره‌ از کوی بتان آواره تر بادا 
همه گویند کز خون‌خواریش خلقی بجان آمد            من این گویم که بهرجان من خون خواره تر بادا 
دل من پاره گشت از غم نه زان گونه که به گردد      و گر جانان بدین شادست یا رب پاره تر بادا 
چو با تردامنی خو کرد خسرو با دو چشم تر            به آب چشم پاکان دامنش همواره تر بادا