فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۳۰ اردیبهشت
    • 19 May
    • ١٠ ذوالقعده


درچنین روزی در سال1762میلادی  یوهان گوتلیپ فیخته ؛  فیلسوف مشهور آلمانی دیده به جهان گشود . اودرحوزه تفکر ایده آلیستی صاحب اندیشه های متمایزی است .   فلسفه کانت و مسایل  انقلاب فرانسه مواد الهام گر فیخته در نگارش آثارش بوده است . او از یک سو به نقد کانت می پردازد و از سوی دیگر اندیشه خود را بسط می دهد . تفکر فیخته پس از انقلاب فکرى افلاطون، کانت و هگل ،  در نوع خود یک انقلاب فکری در اروپا به شمار می آید .


در چنین روزی در سال 1883 میلادی هنریکوس کولس از شاعران مشهور آلمانی به دنیا آمد . وی حقوقدان و کیل دعاوی نیز بود . «لامپ رقصان»  عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .


درچنین روزی درسال 1892 میلادی کنستانتین جی پوستاوسکی نویسنده برجسته روس به دنیا آمد . همچنین درهمین روزدرسال 1899 میلادی لئونید ماکسیمویچ لئونوف نمایشنامه نویس و رمان نویس بر جسته روس متولد شد .


در چنین روزی در سال 1941 میلادی نورا افرون نویسنده ، فیلمنامه نویس و کارگردان مشهور آمریکایی متولد شد . «مایکل » و «شما نامه را در یافت کرده اید » عناوین مهمترین آثار اویند .

در چنین روزی در سال 1864 میلادی هاوثورن نویسنده مشهور آمریکایی دیده از  جهان فروبست . نامه اسکارلت عنوان مهمترین اثر اوست . ناتانیل هاثورن در چهارم ژوئیه سال 1804 میلادی  چشم به جهان گشود. وی پس از طی تحصیلات مقدماتی وارد دانشگاه بودین شد اما تحصیل را در این دانشگاه  رها کرد. هاثرون  از این پس به مدت دوازده سال در انزوا به سر برد و همین مایه های خلاقیت را در او پراکند . اولین داستان او  به نام «دره ای میان سه تپه »  منتشر شد.هاثورن در سال 1837 ،
پس از  انتشار «داستان های بازگفته »  به شهرت کم نظیری دست یافت . او پس از عمری نگارش سرانجام در چنین روزی در سال 1864 میلادی  ، در شهر پلیموت نیوهمپشایر،دیده   از جهان فروبست.

در چنین روزی در سال 1792 میلادی ارتش روسیه وارد لهستان شد .

در چنین  روزی در سال 1848 میلادی مکزیک تگزاس را درپایان جنگ این کشور با ایالات متحده آمریکا ، به آمریکا اعطا کرد .


در چنین روزی در سال 1939 میلادی چرچیل نخست وزیر وقت انگلستان پیمان ضد نازیسم منعقده میان روسیه و انگلستان را امضا کرد .


درچنین روزی در  سال1936میلادی ، رادار اختراع شد . این وسیله را  رابرت واتسون مخترع توانای انگلیسی با استفاده از ذهن طبیعت گرای خود و غور در عملکرد پرنده ای خاص (خفاش ) ساخت .


در چنین روزی در سال 1967 میلادی ایالات متحده آمریکا بمب های خویش را نخستین بار بر سر مردم هانوی پایتخت ویتنام فرو ریخت .


درچنین روزی در سال1984میلادی ، بیش ازیک هزار و پانصد تن از نظامیان رژیم صهیونیستی  با یورش به به اردوگاههای مسلمانان درعَینُ الحِلوه ، شماری از خانه های مسلمانان را در این منطقه به آتش کشیدند . بر اثر این حمله ددمنشانه شمار کثیری از مسلمانان مظلوم فلسطینی به شهادت رسیدند .


در چنین روزی در سال 1890 میلادی هوشی مین رهبر قیام ویتنام علیه   آمریکا به دنیا آمد . همه ساله چنین روزی در ویتنام گرامی داشته می شود .

همه ساله چنین روزی به عنوان روز پیروزی در کانادا گرامی داشته می شود .


درچنین روزی  در سال1228هجری قمری عهدنامه گلستان درقریه ‎ای به همین نام میان ایران و روسیه منعقد شد . این عهد نامه  یکی ازننگین ترین معاهداتی است که درتاریخ ایران به امضا رسیده است . درعقد این عهدنامه حاج میرزا ابوالحسن خان نماینده ایران که خود حامی انگلستان بود و نیزسرگوراوزلی سفیرانگلستان تلاش های خائنانه زیادی کردند . این عهد نامه شامل یازده فصل بود که سه قسمت از مطامع ارضی ، سیاسی و اقتصادی روس ها را تامین می کرد . به موجب این عهد نامه ایالات و شهرهای گرجستان ، داغستان ، باکو ، در بند ، شروان ، قره باغ ، ، شکی ، گنجه ، موقان و قسمت علیای طالش به روسیه واگذار شد. حق کشتیرانی ایران در دریای خزر از بین رفت و تسهیلات فراوانی  برای بازرگانان روسی در ایران فراهم آمد و زمینه های نفوذ اقتصادی روسیه در ایران فراهم گردید . روس ها  هم در این عهد نامه  تعهد کردند که نیابت سلطنت عباس میرزا را در ایران به رسمیت بشناسند و در رساندین او به  سلطنت بعد از پدر تمام کوشش های خود را به کار گیرند . چنین امری طبعا معنایی جز باز شدن دست روس ها برای دخالت در امور داخلی و سیاسی ایران نداشت .  به وضوح خیانت و بی کفایتی پادشاهان قاجار در این عهد نامه مشاهده می شود  .