فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۵ اردیبهشت
    • 24 April
    • ١٥ شوال

مجلس شورای ملی در سال   1329 ه ق تصمیم گرفت که مورگان شوستر آمریکایی و یالمارسن سوئدی را برای سرو ساماندهی به اوضاع اقتصادی ایران دعوت کند . به همین منظور شوستر در همان سال وارد ایران شد . وی با علاقه تمام به کوشش پرداخت و ضمن پی ریزی تشکیلات جدید مالی و مالیاتی ، دست بلژیکی ها را از گمرکات کشور کوتاه ساخت . این دو همچنین به اصلاح وضعیت نظامی کشور پرداختند . اقدامات مورگان و یالمارسن  مورد پسند دولت  روس  واقع نشد و به همین دلیل در چنین روزی در سال  1290 ه ش  دولت روسیه طی اولتیماتومی به ایران ، از دولتمردان ایرانی خواست  ظرف 48 ساعت مورگان شوستر آمریکایی را  برکنار کنند . در آن زمان به دستور شوستر آمریکایی عده ای برای مصادره اموال شعاع السلطنه برادر محمد علی شاه مخلوع به منزل او رفتند . روس ها که منتظر چنین اقدامی بودند این اقدام شوستر را تجاوز به حقوق خود تلقی کردند ( ظاهرا شعاع السلطنه به روسیه بدهکار بود ) . روسها همچنین ازایران خواستند از این پس نیز بدون جلب موافقت قبلی دولتین روسیه و انگلستان اقدام به استخدام از خارج نکند.  روز بعد مجلس  شورای ملی دربرابر این خواسته روس ها مقاومت نشان داد اما ناصر الملک که پس از عضد الملک به نیابت سلطنت رسیده بود ،  اولتیماتوم را پذیرفت و خواستار اخراج شوستر از ایران شد .

درچنین روزی  در  سال194هجری قمری  ابو عبدالله محمد بن اسماعیل بن ابراهیم بن مغیره بن بردزبهء بخاری یکی از برجسته ترین علمای اهل سنت در  ازبکستان کنونی  بدنیا آمد. وی از خردسالی، بشنیدن و تعلم حدیث روی آورد و در سال 205 ه ق بسن یازده سالگی شروع به فراگیری حدیث از علمای شهر خود نمود . پس   از آن در سال 210  ه ق با مادر و برادرش به حج رفت و جهت تحصیل علم حدیث، مدت زمانی در مکه  مکرمه باقی ماند، بعد از آن با همین هد ف به اکثر شهر های مشهور آن وقت از قبیل شهر های خراسان، شام و مصر و شهر های عراق مسافرت نموده و چندین بار به بغداد رفت و آمد نمود، و بالآخره به بخارا برگشت و در همانجا در سن  شصت و دو سالگی در سال 256 ه ق وفات نمود .او صاحب یکی ازشش کتاب عمده حد یثی اهل سنت موسوم  به صِحاح سِتّه است. وی در سفرهای خود   احادیث بسیاری جمع آوری کرد که میزان آنها بالغ بر  ششصد هزار حدیث است. وی همچنین صاحب نخستین کتاب صحیح است.

در چنین روزی در سال 1359 میلادی تجاوز نظامى به امریکا در صحراى طبس  با شکست روبرو شد . پس از تسخیر لانه جاسوسى امریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام  که به از هم پاشیدن سیاست های استعمار گرایانه   آمریکا علیه ایران و همچنین  اسارت گرفتن 53 نفر آمریکایى منجر شد ، سران آمریکا به بهانه آزادی گروگانها تصمیم به حمله نظامی علیه ایران گرفتند . برژیسکى  مشاور امنیت ملى وقت جیمى کارتر رییس جمهور وقت آمریکا  در این باره گفته است :اگر چه از ابتداى گروگانگیرى افرادمان ، تا اتخاذ تصمیم نهایى براى نجات آنها، حدود پنج ماه به طول انجامید، اما برنامه ریزى جهت انجام یک عملیات نجات ، بزودى پس از ماجرا آغاز شد. درست 2 روز بعد از واقعه ، مرحله اول ، عملیات با تلفنى که من به هارولد براون وزیر دفاع کردم ، شروع گردید، من از او خواستم که به رییس ستاد مشترک ارتش دستور دهد، تا یک برنامه جهت عملیات نجات طرحریزى کند.
در راستاى پیاده شدن دستور یاد شده ، یک ماه پس از فتح جاسوسى ، نود نفر از کماندوهاى امریکایى به ایالت آریزوناى آمریکا اعزام شدند تا آخرین مرحله تمرین و آموزش خود را تحت شرایط موقعیت مشابه ایران بگذرانند.
از سوى دیگر گروههاى ویژه سرى که براى پشتیبانى و تدارک وسایل تکمیلى طرح ، در نظر گرفته شده بودند، مخفیانه وارد ایران شدند و با گروهکهاى ضد انقلاب اسلامى تماس گرفتند.نظامیان آموزش دیده آمریکایى ، در اواخر آذر ماه 1358 عازم کشور مصر شدند و در پایگاهى در نزدیکى قاهره استقرار یافتند.برژیسکى مى گوید:روز 11 آوریل (22 فروردین ) ماه بوده جیمى کارتر به من گفت که وى خواستار تشکیل یک جلسه اضطرارى شوراى امنیت ملى است . او در پاسخ سئوال من که دلیل تشکیل آن جلسه را پرسیدم ، گفت که به نظر وى زمان اقدام فرا رسیده است .کارتر جلسه یاد شده را با این سخنان آغاز کرد؛ که به نظرم امکان خلاصى گروگانها بسیار بعید به نظر مى رسد و ما بایستى حاکمیت خود را اعمال کنیم و حالا وقت آن است که عمل مناسب انجام پذیرد و جدول زمانى آن هم تهیه شود.رییس جمهور در دنباله سخنانش ادامه داد ما مى بایستى براى آزادى گروگانها وارد عمل شویم و عملیات مى بایستى در اولین فرصت ممکن آغاز شود.رییس ستاد مشترک ارتش ژنرال جونز، تاریخ 4 اردیبهشت را مناسبترین زمان شروع عملیات اعلام کرد.بدین ترتیب غروب روز سه شنبه 4 اردیبهشت 1359 تعداد شش فروند هواپیماى 130 - C امریکایى ، نود نفر کماندوى این عملیات را که امریکاییها نام آن را نور سبز یا دلتا انتخاب کرده بودند، از قاهره به نام هواپیمابر نیمیتز NIMITZ در دریاى عمان و نزدیک آبهاى ایران منتقل کردند.نیمه شب پنجشنبه 4 اردیبهشت ماه مطابق با ساعت 13 به وقت واشنگتن هواپیماهاى مذکور و هشت فروند هلى کوپتر نفربر از عرشه ناو هواپیمابر نیمیتز برخاستند و با پرواز در ارتفاع کم راهى ایران شدند.طبق نقشه مى بایست هواپیماها و هلى کوپترها در فرودگاه شماره 1 واقع در صحراى طبس فرود آیند، سپس هلى کوپترها، کوماندوها را به اطراف تهران منتقل کنند تا از آنجا با کامیونها و خودروهایى که از قبل توسط عمال داخلى و نفوذى امریکا آماده شده بودند، به اطراف جاسوسخانه انتقال یابند.پس از ورود به حریم ایران اسلامى ، یکى از هلى کوپترها در 120 کیلومترى شهر راور کرمان دچار نقص شد و ناگزیر فرود آمد. سرنشینان این هلى کوپتر دیگرى منتقل شدند که پس از طى مسافتى دستگاه هیدرولیک این هلى کوپتر نیز از کار افتاد، اما توانست خود را به نام هواپیمابر نیمیتز برساند.در هر صورت ، شش فروند هواپیماى 130 - C و شش فروند هلى کوپتر در محل مورد نظر واقع در صحراى طبس در تاریکى شب فرود آمدند. در حال سوختگیرى هلى کوپترها براى اجراى مرحله بعدى عملیات ، یکى دیگر از آنها دچار نقص فنى شد. با از کار افتادن این هلى کوپتر، تمام برنامه هاى امریکاییها به هم خورد زیرا آنها با محاسباتى که انجام داده بودند، براى انجام مرحله بعدى عملیات حداقل به شش فروند هلى کوپتر نیاز داشتند. موقعیت به ناو نیمیتز و از آنجا به کاخ سفید گزارش شد و از رییس جمهور کسب تکلیف شد کارتر دستور توقف عملیات و عقب نشینى را صادر کرد؛ اما سپاه شیطان در چنگال عذاب الهى گرفتار شد. آن هنگام که آمریکاییها قصد بازگشت کردند توفانى از شن برخاست ، هواپیماها و هلى کوپترهاى آمریکایى ، در حال برخاستن از زمین دچار مشکل شدند، یک هواپیما و یک فروند هلى کوپتر با هم برخورد کردند و هر دو آتش گرفتند. در اثر حادثه ، هشت تن از امریکاییها در آتش عذاب الهى سوختند و بقیه پنج فروند هواپیماى 130 - C نیز از خاک ایران اسلامى فرار کردند.برژیسکى حالت کارتر را پس از صدور دستور توقف عملیات و عقب نشینى و آتش گرفتن هواپیما و هلى کوپتر امریکایى چنین توصیف کرده است :
وى بعدا سرش را میان دو دستش گرفت و به مدت چند ثانیه روى میز گذاشت . من فوق العاده اى دلم براى وى سوخت ! همین طور براى کشورم ! ساعت 15، 5 (پنج و پانزده دقیقه ) بود که کارتر خبر دیگرى مبنى بر خورد یک هلى کوپتر با یک هواپیماى 130 - C و آتش گرفتن آنها از ژنرال جونز دریافت کرد. این برخورد همراه با تلفات جانى بوده است . کارتر با شنیدن این خبر به مانند مار زخمى به خود پیچید و آثار درد و نگرانى بر تمامى صورت او آشکار شد.
به نقل از کتاب روز ها و رویدادها ،ج 1  ، جمعی از مولفان ،


در چنین روزی در سال 1815 میلادی نویسنده و شاعر و انگلیسی به دنیا آمد . «بر ج های برا چستر » عنوان مهمترین اثر اوست .


در چنین روزی در سال 1905میلادی رابرت پن وارن نخستین ملک الشعرای آمریکا به دنیا آمد . «تمام مردان پادشاه » عنوان مهمترین اثر اوست .


در چنین روزی رد سال 1976 میلادی استنلی کافمن نمایشنامه نویس آمریکایی به دنیا آمد .« مردی با دستمال گردن قرمز » عنوان مهمترین اثر اوست .


 در چنین روزی در سال 1731 میلادی دانیل دفو نویسده مشهور انگلیسی به دینا آمد . «رابینسون کروزوئه » عنوان مهمترین اثر اوست .


در چنین روزی در سال 1985 میلادی یتکویچ کارگردان بر جسته روس دیدبه جهان گشود . «اتللو»  و« با نیا»  عناوین مهمترین آثار سینمایی اویند . و ی در هشتاد و دو سالگی در گذشت .

در چنین روزی در سال 1877 میلادی روسیه علیه ترکیه از طریق رومانی اعلان جنگ کرد .


درچنین روزی در سال1916میلادی دولت انگلستان  آزادی خواهان   ایرلندی را قتل عام کرد . جدایی طلبان شین فین خواستار آزادی کامل ایرلند از ید انگلستان بودند و با دوگانه شدن پارلمان این کشور مخالفت می ورزیدند .


در چنین روزی در سال 1898 میلادی اسپانیا پس از منع پذیرش اولتیماتوم آمریکا مبنی بر خروج از کوبا ، علیه ایالات متحده آمریکا اعلان جنگ کرد .

در چنین روزی در سال 1960 میلادی بر اثر زلزله مهیبی در جنوب ایران بیش از پانصد نفر جان خود را از دست دادند .

درچنین روزی در سال1927میلادی ،  «واکس " ب.ث.ژ" » با هدف جلوگیری از  بیماری سل کشف شد .

در چنین روزی در سال 1970 میلادی نظام کشور گامبیا به جمهوری بدل گردید .

در چنین روزی در سال 1970 میلادی سنگال صاحب قانون اساسی شد .


همه ساله چنین روزی به عنوان روز کشته شدگان در ارمنستان گرامی داشته می شود .در چنین روزی در سال 1915 میلادی دولت عثمانی  برنامه کشتار ارمنیان حاضر در این کشور را با تبعید شمار کثیری از ارمنیان آغاز کرد . دولت عثمانی با در نظر گرفتن موقعیت جنگی جهان در دوران جنگ جهانی نخست به  بهانه تأمین امنیت و حفظ جان ارمنیان ، خواستار تجمع صدها هزار مرد وزن  و کودک در نقاطی دور از جبهه های جنگ شد . تبعید ارمنیان با این شیوه به آوارگی و کشتار  یک ونیم میلیون ارمنی
در این کشور انجامید .


درچنین روزی در سال1271میلادی «مارکوپولو» جهانگرد ایتالیایی سفرخود را به قاره  آسیا آغازنمود .  مارکو به همراه پدر خود به کشور های  چین  و جزایرجنوب شرقی آسیا رفت و پس از بازگشت تمامی  دیدیده های خود را از شرق در کتابی به رشته تحریر در آورد .