فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۶ اردیبهشت
    • 25 April
    • ١٦ شوال

درچنین روزی در سال 8 هجری قمری غزوه طائف رخ داد . پس از شکست قبیله هوازن در نبرد حنین  ، اهالی قبیله ثقیف با قبیله شکست خورده هوازن همدست  شدند.  رسول خدا ص  دستور داد اسیران هوازن را با غنایم درجعرانه‏ جاى دهند و خود در ماه شوال سال هشتم با سپاهیان اسلام به قصد تعقیب دشمن به سوى طائف حرکت کرد، در سر راه به قلعه مالک به عوف رسید و دستور داد آن را که خالى از سکنه بود ویران کنند تا پشت‏ سر آنها پایگاهى براى دشمن نباشد و در وقت ضرورت نتوانند از آن به نفع خود استفاده کنند و همچنان تا پاى قلعه‏هاى طائف پیش رفت. مردم طائف که از قبایل ثقیف بودند مردمى ثروتمند و جنگجو و قلعه‏هاى محکمى داشتند و چون از ورود سپاهیان اسلام مطلع شدند از بالاى برجها شروع به‏تیراندازى به سوى لشکر اسلام نمودند و در همان روز اول هجده نفر از مسلمانان در اثر تیرهاى ایشان به قتل رسیدند. از این رو پیغمبر اسلام دستور داد لشکریان عقب نشینى کنند و اردوگاه خود را در جایى که از تیررس دشمن دورتر بود قرار دهند، که پس از اسلام اهل طائف، مردم شهر در آنجا مسجدى بنا کردند و هم اکنون بناى آن باقى است. محاصره قلعه‏هاى مزبور بیش از بیست روز طول کشید و چون آذوقه فراوان در شهر و قلعه‏ها اندوخته شده بود و دیوار و برج و باروى آنها نیز محکم بود و افراد قبیله ثقیف نیز مردمانى جنگجو و سخت‏بودند کارى از پیش نمى‏رفت. مورخین نوشته‏اند مسلمانان  در این غزوه از منجنیق، دبابه و ضبر نیز استفاده کردند .محاصره طول کشید قلعه‏ها گشوده نشد و پیغمبر اسلام براى تسلیم دشمن اعلام کرد هر کس از حصار بیرون آید در امان است، به این امید که لااقل غلامان و بردگان ثقیف که جمعیت زیادى را تشکیل مى‏دادند و افراد دیگرى که نگران اسارت زنان و فرزندان خود بودند تسلیم شوند، اما بیش از بیست نفر کسى تسلیم نشد و هم آنها به پیغمبر گزارش دادند که آذوقه بسیارى در انبارها ذخیره شده و قبایل ثقیف تصمیم به مقاومت  گرفته‏اند.

مشرف الدین مصلح ابن عبدالله  سعدی شیرازی  در چنین روزی در سال 694ه .ق ( 1292 میلادی ) در شیراز وفات یافت.
سعدی درسال 606 ه ق در  شیراز متولد شد و دانش های نخستین را در زادگاهش آموخت . و برای تکمیل آنها به مدرسه نظامیه بغداد رفت . سعدی به مسافرت علاقه بسیار داشت و و نیمی از عمر خود را در سیر و سفر سپری کرد. او پس از یک مسافرت طولانی که حدود چهل سال به طول انجامید به شیراز بازگشت و مشغول تالیف و تصنیف شد . دیوان اشعار  (  کلیات )  ، بوستان و گلستان سعدی از مهمترین آثار اویند .

وقتی دل سودایی می‌رفت به بستان‌ها      بی خویشتنم کردی بوی گل و ریحان‌ها 
گه نعره زدی بلبل گه جامه دریدی گل      با یاد تو افتادم از یاد برفت آن‌ها 
ای مهر تو در دل‌ها وی مهر تو بر لب‌ها   وی شور تو در سرها وی سر تو در جان‌ها 
تا عهد تو دربستم عهد همه بشکستم   بعد از تو روا باشد نقض همه پیمان‌ها 
تا خار غم عشقت آویخته در دامن   کوته نظری باشد رفتن به گلستان‌ها 
آن را که چنین دردی از پای دراندازد   باید که فروشوید دست از همه درمان‌ها 
گر در طلب رنجی ما را برسد شاید   چون عشق حرم باشد سهلست بیابان‌ها 
هر تیر که در کیشست گر بر دل ریش آید   ما نیز یکی باشیم از جمله قربان‌ها 
هر کو نظری دارد با یار کمان ابرو   باید که سپر باشد پیش همه پیکان‌ها 
گویند مگو سعدی چندین سخن از عشقش   می‌گویم و بعد از من گویند به دوران‌ها 

درچنین روزی در سال 573 هجری قمری علامه   قطب الدین راوندی  از چهره های درخشان جهان تشیع  در گذشت .آن عالم ربانی  علاوه بر پدر، از محضر بزرگان دیگری چون شیخ صدوق، سید مرتضی، سید رضی و شیخ طوسی بهره جست. راوندی دانشمند بزرگ  قرن ششم  شاگردان برجسته‌ای  را نیز تربیت کرده است که   احمد بن علی بن عبدالجبار طبرسی ،  حسین بن سعید بن هبة الله ، علی بن عبدالجبار بن محمد ،  علی بن محمدالمدائنی ،  محمد بن الحسن البغدادی ومحمد بن علی معروف به ابن شهر آشوب از برجسته ترین آنها هستند  . وی از خود آثار بسیاری به  جای نهاده است که از میان آنها می توان به  ام القرآن  ، تفسیر القرآن  ، خلاصة التفاسیر در ده جلد  ، شرح آیات المشکلة فی التنزیه ،  ، للباب فی فضل آیة الکرسی و الناسخ و المنسوخ من القرآن اشاره کرد . آن عالم ربانی در چهاردهم شوال 573 ق در قم دار فانی را وداع گفت .


درچنین روزی در سال 1363 هجری شمسی  حجة الاسلام والمسلمین مهدی شاه آبادی  نماینده مجلس شورای اسلامی در سفری  به جبهه به در جه شهادت نایل آمد . اوپیش از پیروزی انقلاب اسلامی سالها با ستمگران رژیم پهلوی به مبارزه بر خاست و در این مسیر بارها زندانی شد . او پس از انقلاب نیز یار و یاورانقلاب بود .


به نوشته  تواریخ میلادی در چنین روزی  در سال 1926 میلادی رضا خان میرپنج به عنوان شاه پهلوی در ایران تاجگذاری کرد . رضا خان میرپنج فرزند عباسقلی خان سواد کوهی معروف به" داداش بیک"  در بیست و دو سالگی  به سلک نیروهای  قزاق در آمد  ودر این مسیر پیشرفت کرد . او در بیست سال آینده  دوره های مختلف نظامی را تا فرماندهی هنگ قزاقخانه ( آتریاد ) همدان طی کرد .  در سوم اسفند  سال 1299 هجری شمسی واحدهای قزاق مقیم قزوین به فرماندهی  رضاخان میر پنج وارد تهران شدند. کودتای سوم اسفند 1299 با توجه به تاثیرات فراوان آن بر حیات سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی ایران واقعه ای مهم و در خور توجه است. انگلیسی ها برای اجرای نقشه ای که کشیده بودند به دو چهره سیاسی و نظامی احتیاج داشتند و سرانجام در این میان سید ضیاء الدین طباطبایی مدیر روزنامه" رعد" و رضاخان میرپنج را برای این کار برگزیدند .  رضاخان سوادکوهی که چند سال قبل توسط" اردشیر جی" به  عوامل انگلستان ملحق شده  بود به عنوان عامل نظامی کودتا به ژنرال" آیرون ساید" معرفی   شد. در این میان   با کمک بانک شاهنشاهی و همکاری نظامی کلنل اسمایس ، کاظم خان سیاح مسعود خان کیهان  ، قوای نظامی و قزاق  سازماندهی شده و شرایط برای انجام کودتا و اشغال تهران فراهم شد . رضا خان در بهمن ماه همان سال در ملاقاتی با آیرون ساید توافق کرده بود که پس از فتح تهران توسط نیروهای قزاق مقام نخست وزیری به سید ضیاء الدین طباطبایی سپرده شود . برای اینکه رضا خان اطمینان حاصل کند که در تصرف تهران مشکلاتی وجود نخواهد داشت ژنرال انگلیسی به او اعلام کرد که احمد شاه در جریان این اقدام قرار دارد و نورمن سفیر انگلستان در تهران مشکلات احتمالی را مرتفع خواهد کرد . سرانجام در شب سوم اسفند 1299 کودتاچیان وارد تهران شده و نقاط حساس شهر را به اشغال خود درآوردند. با فتح تهران حکومت به دست کودتاچیان افتاد . فردای همان روز   سید ضیاء‏الدین طیاطبایی به عنوان نخست وزیر  رسما زمام امور را در دست گرفت. پست حساس وزارت جنگ با اندکی کشمکش در اختیار رضاخان سردار سپه قرارگرفت.  پس از آن   احمدشاه قاجار   حکم ریاست الوزرایی سید ضیاءالدین طباطبایی یزدی و سرداری سپه ژنرال رضاخان را صادر کرد. سید ضیا ء الدین پس از دست گرفتن قدرت بسیاری از شخصیت های سیاسی را دستگیر و به زندان افکند . از جمله این شخصیت ها آیت الله مدرس بود . سید ضیاء الدین چند روز پس از کودتا به حضور احمد شاه رفت و شاه که  نسبت به جان خود به شدت بیم داشت وی را به عنوان نخست وزیر کابینه جدید معرفی نمود .

 کابینه سید ضیاء عملا وظیفه یک محلل برای ورود کابینه رضا خان را ایفا نمود . پس از چندی مقام وزارت جنگ نیز به رضاخان  واگذار شد . به این ترتیب با حمایت انگلیسی ها ، وی  یک به یک پله های ترقی را پیمود و به تدریج به محکم کردن مواضع خود مشغول شد . اما در این مسیر رضا خان با حضور مبارزانی چون سید حسن مدرس نمی توانست به جولان گسترده بپردازد . در دوره  چهارم مجلس، رضاخان که در مقام وزارت جنگ بود،  کوشید امور دفاعى و اقتصادى را هم در اختیار گیرد . مدرس در دوازدهم  مهر 1301، در جلسه 148 دوره چهارم مجلس، نطقى علیه رضاخان ایراد کرد و بر برکناری او تاکید نمود.  طرح موهوم جمهورى خواهى نیرنگ دیگر رضاخان بود که مدرس آن را ضد استقلال و هویت ایران و رهاورد تصمیم انگلستان براى تمرکز قدرت در شخص رضاخان خواند و در جهت نابودى‏اش گام برداشت . سرانجام گروهى از نمایندگان وابسته،  به نیرنگ روى آوردند، مدرس را به بهانه آشتى با رضاخان در منزل قوام السلطنة نگاه داشتند و در غیاب وى سردار سپه با 92 راى مثبت مجلسیان قدرت را به دست گرفت .


در چنین روزی در سال  1330 ه ش پس از اخطار شدید دولت انگلستان به ایران مبنی بر کنار نهادن قانون  ملی کردن نفت حسین علاء از نخست وزیری کناره  گرفت . بعدها  دکتر مصدق پس از اعلام تمایل مجلس شورای ملی  به نخست وزیری رسید .


در چنین روزی در سال 1842 میلادی آنتونیو فاگازارو نویسنده و شاعر مشهور ایتالیایی به دنیا آمد . «لیلا » عنوان مهمترین اثر اوست .


در چنین روزی در سال 1874 میلادی مارکونی مخترع ایتالیایی به دنیا آمد . وی رادیو را اختراهع کرده است . مارکونی در سال 1909 میلادی جایزه نوبل را از ان خود کرد .

در چنین روزی در سال  1595 میلادی تاسو شاعر ایتالیایی و نمایشنامه نویس مشهور در سن 51 سالگی در گذشت .


در چنین روزی در سال  1960 میلادی امان الله امیر پادشاه افغانستان در سن 67 سالگی در گذشت  . وی بین سالهای 1919 میلادی تا 1928 میلادی بر این کشور حکومت می کرد .


در چنین روزی در سال 1792 میلادی برای نخستین بار در تاریخ آمریکا از گیوتین استفاده شد . به وسیله این وسیله اعدام ، برای نخستین بار یک راهزن اعدام گردید .

در چنین روزی در سال 1867 میلادی برای نخستین بار مرزهای توکیو برای تجارت خارجی باز شد .


در چنین روزی در سال  1898 میلادی آمریکا علیه اسپانیا( در خصوص حمله اسپانیا به کوبا ) اعلان جنگ کرد . پیشتر اسپانیا علیه این کشور اعلان جنگ کرده بود .


در چنین روزی در سال  1927 میلادی بر اثر شورش گسترده ریفکا یلن در مراکش  ،  اسپانیا بیست هزار نفر از نیروهای نظامی خود را به این کشور گسیل داشت .


در چنین روزی  در سال 1945 میلادی و در میانه جنگ جهانی دوم نیروهای نظامی دو کشور ایالات متحده آمریکا و شوروی سابق یکدیگر را ر رودخانه الب دیدار کردند .

در چنین روزی در سال   1953 میلادی دانشمندان ،  دی ان ای  را  به عنوان حامل صفات انسانی  به جامعه جهانی معرفی کردند .


در چنین روزی در سال 1976 میلادی   پرتغال صاحب قانون اساسی شد . همه ساله چنین روزی به عنوان روز انقلاب در پرتغال نیز گرامی داشته می شود .


در چنین روزی در سال 1993 میلادی مردم روسیه بوریس یلتسین را به عنوان رییس جمهور کشور روسیه انتخاب کردند .


درچنین روزی در سال1859میلادی «عملیات حفر کانال سوئز» با هدف اتصال  دریای مدیترانه به دریای سرخ آغاز شد .

درچنین روزی در سال 1945 میلادی  کشور ایتالیا از دست فاشیست رهایی یافت .در سال 1919 میلادی نهضت فاشیسم در ایتالیا با نام" نهضت پیراهن مشکی ها" در  ایتالیا به روی کار آمد . رهبر این نهضت را  که بعدها جنایات فروانی مرتکب شد، " بنیتو موسولینی" به عهده داشت . موسولینی سه سال بعد نخست وزیر ایتالیا شد و رسما سیستم تک حزبی را در این کشور پایدار نمود .موسولینی در سال 1883 میلادی به دنیا آمد . وی پس از طی تحصیلات مقدماتی به  روزنامه نگاری پرداخت؛  اما این امر او را اقناع نکرد و خواست که به طور عملی وارد حوزه سیاست شود. به همین دلیل تصمیم گرفت که اندیشه های خود را در قالب یک حزب سیاسی عملی سازد .
او در این دوره دست به تاسیس یک حزب ناسیونالیست افراطی زد که  اعضای آن تمامی لباس سیاه به تن داشتند و مشغول به انجام اعمال تروریستی بودند . موسولینی در سال 1922 به مقام نخست وزیری ایتالیا رسید و در دوران زماداری خود کشورهای اتیوپی و آلبانی را متصرف شد . وی همچنین به یاری "ژنرال فرانکو" در اسپانیا شتافت و با هیتلر پیمان مودت منعقد ساخت و به این ترتیب پایه های فاشیسم را طرح ریخت . فاشیسم موسولینی بر چند اصل استوار بود که از میان آنها می توان به وجود دیکتاتوری  ایدئولوژی و سیطره آن برفرد فرد   اعضای حزب ،  مقابله  با کمونیسم ، سوسیالیسم واندیشه های  چپ گرایانه   ،  مقابله با اندیشه های مردم سالارانه ، آزادی بیان و پلورالیسم ، ایجاد وضعیت ترور و وحشت از طریق نظامی گری و سازماندهی توده ها در سازمانهای میلیتاریستی ،  مقابله با  یهودیان و یهودی زدایی از جامعه ،   ایجاد  ناسیونالیسم افراطی  ،  مخالفت با فرد گرایی و اعتقاد مفرط به روحیه جمع گرایی اشاره کرد. " فرانتس نویمان" می گوید: نهضت قاشیسیتی-نازى در طبقه متوسط اضطراب بر می انگیخت و آن اضطراب را در مجرای ویرانگری می انداخت. موسولینی پس از اتمام جنگ جهانی دوم به هنگام فرار به سویس به دست  مبارزان ایتالیایی  گرفتار آمد و در بیست و هشتم آوریل اعدام شد .