فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۷ اردیبهشت
    • 26 April
    • ١٧ شوال

در چنین روزی در سال پنجم هجری قمری جنگ احزاب یا خندق رخ داد . جنگ احزاب یا خندق  نبردى است که  در آن تمام قبائل و گروههاى مختلف دشمنان اسلام علیه مسلمانان مد ینه بسیج شده بودند. به باور برخی  مورخان در این جنگ بیش از ده هزار نفر از مشرکین در برابر  سه هزار نفر از مسلمانان قرار گرفتند . زمانى که گزارش تحرک قریش به اطلاع پیامبر اسلام رسید،آن  حضرت شوراى نظامى تشکیل داد. در این شورا، سلمان فارسی پیشنهاد کرد که   اطراف مدینه خندقى کنده شود که مانع عبور و تهاجم دشمن به شهر گردد. این پیشنهاد تصویب شد و ظرف چند روز با همت و تلاش مسلمانان خندق آماده شد . حضرت رسول اکرم (ص) همپای دیگر مسلمانان کار خندق را پیش می برد و عرق از روی مبارک حضرت فرو می ریخت. در همین حال روایت شده است ؛ با اصابت ابزار کندن خندق به سنگی ، دوبار جرقه ای پدید آمد . رسول خدا فرمود؛ در نور این جرقه ها فتح کاخ های ایران و روم را می بینم و به  زودی مشخص شد که بر زبان پیغمبر خدا جزسخن راست جاری نمی شود. هنگامی که سپاه مشرکین به اطراف مدینه رسید ، خندقى عریض  را مشاهده کرد لذا دست به محاصره مسلمانان  زد. محاصره مدینه مطابق بعضى از روایات حدود یک ماه به طول انجامید. سربازان قریش هر وقت ‏به فکر عبور از خندق مى‏افتادند، با مقاومت محافظان  خندق روبرو مى‏شدند. یکى از جنگاوران قریش، قهرمان نامدار عرب به نام عمرو بن عبدود که از  نیرومند ترین و دلاورترین مردان  عرب به شمار مى‏رفت ، سرانجام در یکی از روزهای محاصره   از خندق عبور کرد و مبارز طلبید . پس از چند ین بار رجز خوانی او سرانجام پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم با مبارزه امام علی ع با وی موافقت کرد و شمشیر خود را به او داد. على علیه السلام که به میدان جنگ رهسپار شد، پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم در این موقعیت فرمود: تمام اسلام در برابر تمام کفر قرار گرفته است . پس از مدتی مبارزه که شرح آن در کتب تاریخ رفته است ، علی( ع) موفق شد،  قهرمان بزرگ عرب را به در ک واصل کند . با کشته شدن یکی دیگر از جنگاوران به نام نوفل‏، سپاه احزاب روحیه خود را باخت،و از امکان هر گونه تجاوز به شهر، بکلى ناامید شد و قبائل مختلف هر کدام به فکر بازگشت‏ به زادگاه خود افتادند. غزوه خندق به پیروزی مسلمانان انجامید. این جنگ را به دلیل حفر خندق ازسوی مسلمانان، غزوه خندق وبه سبب حضور قبایل متعدد در سپاه مشرکین، غروه احزاب نامیدند.


درچنین روزی در  سال1357هجری شمسی ، بر اثر یک کودتای نظامی در افغانستان  نورمحمد ترکی قدرت را به دست مارکسیست ها سپرد . افغانستان تا سال 1989 میلادی در تصرف مارکسیست ها بود . در همین دوره  مبارزه  مردم مسلمان افغانستان علیه اشغال‏گران ابعاد گسترده تری یافت . افغانستان به عنوان یک منطقه سوق‏الجیشى، از مدت‏ها پیش مورد توجه روس‏ها و پس از آن مد نظر شوروى  بوده است.  جلوگیرى از سقوط رژیم دست‏نشانده کابل  ،  تثبیت نفوذ در افغانستان ، دست‏رسى مستقیم به آب‏هاى گرم اقیانوس هند و دریاى آزاد بر اساس وصیت پطرکبیر ،  ممانعت از نفوذ اسلام  به کشورهاى تحت نفوذ  شوروى و  موقعیت‏سوق الجیشى افغانستان به دلیل قرارگرفتن آن در مجاورت منطقه نفت‏خیز خاورمیانه  از جمله اهداف مارکسیسم و شوروی سابق برای نفوذ در   افغانستان بود .

درچنین روزی در  سال 1968 میلادی واقعه هسته ای  چرنوبیل در اوکراین رخ داد  . بر اثر این انفجار هسته ای ناشی از احتراق یک  راکتور اتمی در  شمال کی اف این منطقه به تلی از خاک بدل شد  و چند صد نفر جان خود را از دست دادند . از این حادثه به عنوان یکی از تلخ ترین وقایع جهان یاد می کنند . گفته می شود این انفجار مهیب ناشی از خطای گردانندگان این راکتور هسته ای بوده است .


در چنین روزی  در سال 1798 میلادی دلاکروا ، نقاش و لیتو گراف فرانسوی به دنیا آمد . روز نامه عنوان مهمترین اثر اوست .


در چنین روزی در سال 1879 میلادی ریچاردسون فیزیکدان مشهور انگلیسی به دنیا آمد . او در سال 1928 میلادی جایزه نوبل را در رشته فیزیک از آن خود کرد .

بر گرفته از فصلنامه معرفت ، شماره 12 ، نوشته گونار سونسون ، ترجمه : حمید غفاری :
در چنین روزی در سال 1889 میلادی لوودیویک ویتگنشتاین فیلسوف اطریشی دیده به جهان گشود . وی  در سال 1951  در کمبریج دیده از جهان فرو بست. در طول حیات و هستى دنیوى، تنها یک کتاب از او تحت عنوان «رساله منطقى - فلسفى‏» به چاپ رسید. عمده محققان معتقدند که آراى ویتگنشتاین در این کتاب موجب تقویت و قوت نظریات پیروان پوزیتویسم منطقى را فراهم آورده است. على‏رغم این، او در نیمه دوم عمر خویش از بیش‏تر محتواى این کتاب روى برتافت و نگاه خویش را معطوف به نظریه «بازى زبانى‏» نمود. آنچه که امروزه به او جایگاه ویژه‏اى در قلمرو فلسفه اروپایى بخشیده، تالیفاتى است که به صورت مجموعه آثار پس از مرگش جمع‏آورى و انتشار یافته است. این مجموعه متشکل از یادداشت‏ها و دستنویس‏هایى است که عمدتا «در دوره عمر او به نگارش آمده است. از جمله مهم‏ترین این آثار «پژوهش‏هاى فلسفى‏» ، است که در سال 1953به چاپ سپرده شد. نوشتارهاى ویتگنشتاین عمدتا به بررسى مسائل منطقى و مفهومى مى‏پردازد. او به شکل‏گیرى فلسفه علمى عصر حاضر کمک شایانى نمود و اصولا به تحلیل‏هاى منطقى - کلامى عنایتى ویژه داشت. على‏رغم گرایش و حساسیت فردى و درونى‏اش نسبت‏به مسائل و مفاهیم ماورالطبیعه (خدا، روح، حیات، هستى و. . . ) متاسفانه نتوانست و یا نخواست که این‏گونه مفاهیم را در قلمرو فلسفه‏اش معنا بخشد. درک و فهم آراء، اعمال و رفتار ویتگنشتاین به غایت غامض است. اما پیچیدگى نظریات و عقاید او ابتداء تعلق به درونمایه آثار او ندارد، بلکه حکایت از روح بحران‏زده‏اى مى‏نماید که تن رنجورش را هر زمان به جایى مى‏کشاند: گاهى به کمبریج، زمانى به نروژ، گاهى به جبهه جنگ و. . . به سادگى و تنهایى عشق مى‏ورزید و بدان تا پایان عمر وفادار ماند. اغراق‏آمیز نخواهد بود اگر بگوییم که چنین ویژگى‏هاى روحى و روانى موجب گریز و انزجار او از نمودهاى اخلاقى - اجتماعى فرهگ غرب شد. شاید لازم آید که تحلیلى روانشناختى از دوران کودکى و نوجوانى او به عمل آید و شاید حل بسیارى از پیچیدگى‏هاى آراى او از این راه میسر شود. در دوره اول زندگیش به تدوین «مرزهاى اندیشه‏» همت گماشت و در باب انطباق آن با «مرزهاى زبان‏» به گفت‏وگو نشست. ما حصل تلاش او در این دوره، کتاب تراکتاتوس است، که در آن نقش نافذ کانت را مى‏توان به وضوح مشاهده نمود. و دقیقا آراى تنسیق یافته او در این کتاب است که مورد توجه شدید پوزیتویست‏هاى منطقى اروپایى واقع مى‏شود و سرلوحه شعارهاى تند و افراطى آن‏ها قرار مى‏گیرد.


درچنین روزی در  سال 1933 میلادی ، سازمان گشتاپو به عنوان نهاد پلیس نازیسم در آلمان تاسیس شد .
«هرمان گورینگ» یکی از افسران بر جسته  آلمان نازی   این سازمان را با هدف شناسایی مخالفین حزب نازیست تاسیس نمود و در این مسیر بسیاری از مخالفین را با حضورمخفیانه در میان اماکن مختلف مورد شناسایی قرار داد . اعدام برای مخالفین حزب نازیسم کمترین مجازات بود .

بر گرفته از مجله فصلنامه مفید ، شماره 19 ، نویسنده : علی حقی :
در چنین ورزی در سال 1938 میلادی ادموند هوسرل فیلسوف بر جسته آلمانی در هفتاد و نه سالگی در گذشت . ادموند گوستا و آلبرشت هوسرل در  پروزنیتس  موراویا (واقع در امپراطورى اتریش - مجارستان سابق و چکسلواکى امروز) متولد شد. وقتى تحصیلات دانشگاهى خود را شروع کرد علاقه زیادى به ریاضیات و علوم طبیعى پیدا کرد. نخست به لایپزیگ رفت و در آن جا در کلاس درس ویلهلم وونت بنیان‏گذار روان شناسى تجربى حاضر شد، هر چند وونت تاثیر خاصى بر او نگذاشت. بعد از دو سال به برلین رفت تا عمدتا به تحصیل ریاضیات بپردازد. سپس به وین رفت و در آنجا رساله دکترایش را درباره مساله‏اى ریاضى نوشت و  دکتراى خود را اخذ کرد. پس از آن مدتى کوتاه به عنوان استادیار در دانشگاه برلین به تدریس ریاضى پرداخت وپس از آن به وین مراجعت کرد و در آن جا به جمع شاگردان فرانتس برنتانو  پیوست و از  پیش برنتانو فلسفه خواند. در این دوران براى تعمیق بیشتر در ریاضیات به فلسفه متمایل شد و زیر نظر شاگرد برنتانو، کارل شتومپف  رساله دکتراى دیگرى با عنوان فلسفه علم حساب  گذراند. روابط هوسرل و شتومپف صمیمانه بود و در واقع به پاس قدردانى از محبت‏هاى شتومپف بود که هوسرل کتاب پرآوازه خود به نام پژوهش‏هاى منطقى  را در سال 1900 به وى اعطا نمود. در دوره زندگى در وین شاگرد دو ریاضى‏دان معروف بود; کارل و ایرشتراس  و لئو پلدکرونکر  . هوسرل بعد از اتمام تحصیلات، فعالیت دانشگاهى‏اش را در دانشگاه هاله  آغاز نمود. وى به مدت 14سال در آن دانشگاه تدریس کرد. بعدها  با سمت دانشیارى به دانشگاه گوتینگن رفت و تاسال 1916 در آن جا ساکن شد.هوسرل در میان دانشجویان این دانشگاه گروه خاصى را براى بحث درباره پدیدارشناسى گرد هم آورد. در سال 1916در دانشگاه فرایبورگ به استادى انتخاب شد و تا زمان بازنشستگى‏اش  در این سمت‏باقى ماند. وى در طول این مدت و نیز پس از بازنشستگى‏اش سخنرانى‏هایى را در دانشگاه‏هاى مختلف در لندن، پراگ، وین و پاریس در مورد پدیدارشناسى ایراد کرد. مارتین هیدگر، فیلسوف معروف از همکاران هوسرل در دانشگاه فرایبورگ بود که بعدها به توصیه هوسرل - جانشین وى در این دانشگاه شد.  هوسرل در فرایبورگ در گذشت.


در چنین روزی در سال 1914 میلادی بر نارد ملمود نویسنده مشهور آمریکایی به دنیا آمد . «کارچاق کن » عنوان مهمترین اثر اوست . وی در سال 1967 میلادی جایزه پولیتزر ادبی را از آن خود کرد .


در چنین روزی در سال 1731 میلادی دانیل دفو نویسنده مشهور انگلیسی در سن هفتاد سالگی در گذشت . رابینسون کروزوئه عنوان مهترین اثر اوست .


در چنین روزی در سال 1910 میلادی برانشتین برانسون نویسنده مشهور نروژی درگذشت . وی به سال  1903 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد .


در چنین روزی در سال 1940 میلادی کارل بوش شیمدان بر جسته آلمانی به دنیا آمد . وی به سال 1931 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

در چنین روزی در سال 1478 میلادی برای نخستین بار عید پاک در جهان جشن گرفته شد .


در چنین روزی در سال 1753 میلادی نخستین دانشگاه روسیه در مسکو افتتاح شد .

در چنین روزی در 1828 میلادی روسیه علیه ترکیه برای حمایت ازاستقلال یونان اعلام جنگ کرد .

درچنین روزی در  سال 1630 میلادی  ، روز نامه لوز به عنوان  نخستین روزنامه جهان در آلمان  منتشر شد.


در چنین روزی در سال 1959 میلادی کوبا علیه پاناما حمله نظامی کرد .

در چنین روزی در سال 1972 میلادی مالت صاحب قانون اساسی شد .

در چنین روزی در سال 1978 میلادی فرانسه علیه چاد نیروی نظامی گسیل داشت .