فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۸ اردیبهشت
    • 27 April
    • ١٨ شوال

درچنین روزی در سال559هجری قمری  محمدبن احمد بن ادریس حلی  به دیار باقی شتافت. ابن ادریس حلى،از فحول علماى شیعه در سال 543 ه ق دیده به جهان گشود . بر خی شیخ‏ طوسى را پدر بزرگ مادری ایشان دانسته اند .
علمای هم عصر وی او را بسیار ستوده اند و مرتبت علمی آن عالم ربانی را بسیار والا دانسته اند،  چنانکه علامه نورى در  خاتمه مستدرک مى‏نویسد: ابو عبد الله محمد بن‏احمد بن ادریس عجلى حلى،عالم بزرگوار و معروفى است که بزرگان فقها در اجازات‏خود به عظمت مقام علمى، فهم و دقت او اعتراف کرده‏اند و او را ستوده‏اند. همچنین شهید اول ( صاحب لمعه دمشقیه )  او را با عبارات شیخ ، علامه و  شیخ العلماء ستوده است. کتاب نفیس و معروف او در فقه ‏،  سرائرنام دارد . گفته‏اند که ابن ادریس ازشاگردان  سید ابو المکارم ابن زهره بوده است. شهید ثانی در شرح لمعه دمشقیه بسیار از اقوال خلاف او را در باره مسایل مختلف نقل می کند . ابن ادریس خبر واحد را حجت نمی داند .

بنابر برخی اقوال ، ابوریحان محمود بن احمد بیرونی در چنین روزی در سال  440هجری قمری در غزنه  دیده از جهان فروبست . وی در سال   363 ه ق در خوارزم دیده به جهان گشود . وی  ریاضیدان، زمین شناس، جغرافی دان، جهانگرد، فیلسوف،  و نظریه پرداز در علوم طبیعی ودانشمند علوم تجربی  است .

درچنین روزی در سال367هجری قمری عز الدوله دیلمی  از فرمانروایان  سلسله دیالمه کشته شد. پس از او پسرش به قدرت رسید .

همه ساله چنین روزی به عنوان روز جوان در جمهوری اسلامی ایران گرامی داشته  می شود . ایران به عنوان یکی از جوانترین کشور های جهان همواره مورد مطالعه جامعه شناسان قرار داشته است . این امر مسوولان را برآن داشت تا علاوه بر تفکر جدی در این حوزه نسبت به رفع مشکلات جوانان گامهای عدیده ای بر دارند . براساس برنامه سوم توسعه سازمان ملی جوانان تاسیس و طبق ماده 157 آن سه وظیفه اصلی برای آن تعریف شد. وظایف این سازمان عبارتند از :  برنامه ریزی و سیاستگذاری برای برطرف کردن نیازهای جوانان در بخش های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی، تحصیلی و تفریحی  -  شناسایی و پیگیری و واگذاری برخی مسئولیت های دولت به سازمان های غیردولتی و ـ  تهیه پیش طرح برای تصویب قانون برای واگذاری وظایف دولت به تشکل های غیردولتی که نیاز به قانون دارد و حمایت این تشکل ها و سازمان های غیردولتی فعال در امور جوانان.
«طرح ملی گفت وگوی جوانان»، «طرح ساماندهی تشکل های غیردولتی»، «طرح ملی گردشگری»، «طرح ایجاد مراکز خدمات مشاوره ای» و «تهیه و ارائه گزارش های دوره ای از وضعیت جوانان کشور» از جمله طرح های این سازمان در مدت فعالیت آن بوده  است .


درچنین روزی در سال 1350 ه ش عمال رژیم پهلوی با حمله شماری از  کارگران کارخانه جهان چیت آنها را به رگبار بستند . در این حادثه کارگران در یک اعتراض صنفی نسبت به عملکرد سرمایه داری رژیم پهلوی دست به اعتراض زدند اما رژیم پهلوی اعتراض مدنی کارگران را روی بر نتافت و آنها را مورد حمله ناجوانمردانه خویش قرار  داد .

 درچنین روزی در  سال 1360 هجری شمسی سروان خلبان علی اکبر شیرودی در جبهه های جنگ به د رجه رفیع شهادت نایل آمد . او پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سنگر مبارزه به جبهه های غرب رفت و در این مسیر تا در جه شهادت با متجاوزین به جهاد پرداخت . 

درچنین روزی در  سال 1375 هجری شمسی ،  استاد جعفر روح بخش هنرمند نقاش ایرانی در تهران در گذشت .  وی یکی از بزرگان نقاشی ایران به شمار می آید . از او آثاری چند در حوزه مکتب سقا خانه به جای مانده است .


در چنین روزی در سال 1909 میلادی  یگانهای   ارتش روسیه  وارد تبریز شدند . این یگانها با هدف محافظت از اتباع خود وارد این شهر شدند و عملا ایران را مورد تهاجم خود قرار دادند .


در چنین روزی در سال 1820 میلادی   هربرت اسپنسر اندیشمند انگلیسی به دنیا آمد . او یکی از بزرگترین اندیشمندان در حوزه های مختلف علوم انسانی به ویژ] فلسفه بود . استاد شهید مطهری در اصول فلسفه و روش رئالیسم در باره اندیشه فلسفی او می نویسد:  فولکیه در کتاب فلسفه عمومى یا ما بعد الطبیعه ترجمه دکتر یحیى مهدوى مى‏گوید : به نظر اسپنسر  همینکه چند قانون علمى تحت‏یک قاعده کلى‏تر در آمد آن قاعده را باید قاعده فلسفى نامید از مقایسه اصول تکامل داروینیسم که مستقیما محصول تجربه است و علمى و زیست‏شناسى است با اصول تکامل هربرت اسپنسر که یک سلسله استنباطات کلى‏تر است از محصولات علمى مفهوم مدعاى اسپنسر روشن مى‏شود حقیقت اینست که همان طور که در پاورقیهاى جلد دوم اصول فلسفه گفته‏ایم محدود کردن الهامات فکرى بشر به آنچه که از راه حس و تجربه مى‏رسد مستلزم اینست که نه تنها فلسفه نداشته باشیم بلکه علم یعنى آن چیزى که اسپنسر آنرا درجه دوم معرفت نامیده است نیز نداشته باشیم تفصیل مطلب را از آنجا باید جستجو کرد خود هربرت اسپنسر متوجه شده است که تعمیم دادن تجربیات محدود زمینى به همه جهان بدون اتکا به یک قاعده غیر تجربى گزافى بیش نیست مى‏گوید: این حکم که بر جریان امر عالم و سیر تکاملى جهان مى‏کنیم البته نظر به تجارب و مشهودات ما است و تا اندازه‏اى صادق است که مشاهدات و تجربیات ما مى‏تواند فرا بگیرد یعنى راجع به جهانى است که در آن زیست مى‏کنیم و به حس و شهود ما در مى‏آید و براى مدتى از گذشته و آینده که حس و تعقل ما از روى قرائن و امارات مى‏تواند بر آن احاطه کند و گرنه حکم مطلق نمى‏کنیم (سیر حکمت در اروپا).


در چنین روزی در سال 1937 میلادی    آنتونیو گرامشچی فیلسوف مشهور  ایتالیایی در چهل شش سالگی  در گذشت . وی در حوزه فلسفه سیاسی مطالعات در خوری انجام داده است

درچنین روزی در سال1961میلادی  کشورسیرالئون از  انگلستان مستقل شد و به استقلال کامل دست یافت .


در چنین روزی در سال 1521 میلادی فردینان ماژلان ، دریانورد اروپایی در گذشت . وی  از کاشفان اقیانوس آرام بود . او  برای نخستین بار توانست از اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام راه یابد و نام  ماژلان را براین تنگه نهاد .


در چنین روزی در سال 1737 میلادی  ادوارد گیبون از جمله مشهور ترین مورخان و اندیشمندان غربی به دنیا آمد . وی تاریخ انحطاط اندیشه های روم را به رشته تحریر در آورده است .


در چنین روزی در سال 1976 میلادی   صندوق پول عربی در ابوظبی آغاز بکار کرد.